Tisdag betyder fisk…
så idag blir det buljongkokt sej med ekologiskt basmatiråris till lunch. Till ”förrätt” blir det råa morotstavar. Och ministrutar från ICA, till efterrätt.



Grönsaksstavar före maten är det klassiska knepet för att få barnen att äta mer grönsaker. Ministrutarna är min nya favoritefterrätt, då den är snabb,  god och förhållandevis billig. 18:- för 8 st känns överkomligt. Det är mycket små strutglassar men efter de senaste årens trend där det mesta varit överdimensionerat, känns det befriande med pytteglassar.

Sej är ett klimatsmartare alternativ till torsk, och enligt mitt tycke mycket godare. Ekologiskt ris är både nyttigare och klimatsmartare än vanligt ris.  Väljer man ekologisk buljong slipper man onödiga och otrevliga tillsatser som ex. glutamat.

Fisk är mycket enkelt att laga, men det finns vissa detaljer att tänka på som gör stor smakskillnad…djupfryst fisk blir mycket godare om den får tina innan tillagning, låt fisken sjuda i kort spad (ca 2,5 dl vatten och en halv buljongtärning till ett fiskblock) tills den är klar (5-10 min) och salta efter smak. Tag upp fisken så fort den är klar, får den ligga kvar för länge eller kokas för häftigt blir den träig i smaken. När jag var liten fick vi överkokt torsk, fryst fisk som lades direkt i rikligt med rejält kokande vatten, och den gick att tugga mycket länge, den liksom växte i munnen…överlagad mat är inte så jättegott…

Har man tid och ork blir fiskspadet grunden till en god sås, men idag har jag varken tid eller ork, så spadet får duga som skysås. Barnen toppar med den sedvanliga ketchupen och även om den kombinationen känns främmande för mina smaklökar tröstar jag mig med att ketchup iallafall innehåller rikligt med lykopener vilket är en antioxidant som är mycket bra för minnet. Trots sockret är ju ketchup till skillnad från vanligt godis, relativt näringsrikt. Man får ta det onda med det goda:).

