November är en ganska tråkig månad, grått, regnigt och sjuka barn…

Det är ganska tomt i kylen också, men det går som tur är att dryga ut endå. Stekt falukorv, kokta morötter och broccoli. Potatisarna är rätt få, så det får bli potatsimos. Lite färsk isbergssallad döljer sig under de ihoptorkade ytterbladen, så lite färsk sallad går nog även att trolla fram. Idag är ingen fantasifull dag, men barnen älskar falukorv och mos, så finns det bara ketchup kvar, lär åtminstone de bli glada:). 

Mitt potatismos smaksätter jag  med en klick smör, några dl mjölk, salt, peppar, paprika och en uns muskot. Jag föredrar mitt mos finmosat med elvisp, men ibland varierar jag och gör moset mer grovmosat med potatisstamp. Det gillar den andra hälften bättre. Men idag blir det finmosat som jag och barnen föredrar.

Morötter är enligt mitt tycke en mycket prisvärd råvara. Barnen tycker om dem och de håller länge. Om det sedan stämmer att morötter kan förebygga cancer är ju detta ett pluss. Säkert är i varje fall att de förbättrar synen och håller magen igång med sina fibrer. Jag har läst någonstans att förtäring av en stor mängd morötter ger lite lätt fusksolbränna. Och det kan ju vara trevligt nu när solen lyser med sin frånvaro i höstmörkret.

Vi köper ekologiska morötter då de inte är så mycket dyrare, men så mycket godare och nyttigare än konventionellt odlade. Oftast äter vi dem råa i form av morotsstavar, men ibland är det kul att hitta på något annat. Idag blir det skivade morötter kokta i lätt saltat vatten som knappt täcker dem. 1-2 msk rapsolja både förbättrar smaken och näringsvärdet.

En halv burk cremé fraiche och en avokado får bli pricken över i, i form av en god mixad röra smaksatt med lite peppar, salt och vitlök. Kanske kan vi tända några ljus till maten för att liva upp det dystra mörkret. Tja det blir nog rätt god mat idag också. Och efterrätt blir det även i dag – inkokta päron i sockerlag. För oss som inte tål färska päron, äpplen och plommon är detta ett gott alternativ. Jag gör snabbvarianten: skalade päron i bitar som får koka ca 20 min i en lag av 5 dl vatten, knappt 1 dl socker, 1 kanelstång och en liten bit ingefära som sedan smaksätts med några droppar citron eller lite citronsyra i brist på äkta citron. Men jag har tur i dag, för jag har en halv äkta citron kvar i kylen:).

 

