Sjuka barn, apoteksbesök osv. Det tar tid. Då får maten bli lite som den blir. Ett snabbt besök i mataffären resulterar i ett packet Denniskorv (barnens val) och en färsk kyckling på extrapris för 19:-/kg. Väl hemma visar klockan alldeles för mycket, så det blir bara grillad Denniskorv till lunch. Korvbröd glömde jag bort att köpa. Grillpannan, en av våra bästa investeringar, räddar som vanligt det hela. Korv, kött och fisk – allt blir mycket godare i grillpannan och kräver där minimal arbetsinsats men ger maximal smakutdelning.

äta middag,korvar,kött

Till middag hade jag en ambition att laga ugnsbakad kyckling och potatis, men potatis var något jag också glömt att köpa.  Med småbarn  i affären faller mycket bort på vägen. Och när 3 åringen redan på vägen in i affären börjar tjata om att han vill åka hem glömmer jag bort att jag har en lista i väskan. Han är trött och hungrig och vi borde ha ätit lunch för länge sedan.

Istället för genomtänkt och saklig handling av mat blir det ett sprinterlopp genom affären där jag rycker åt mig ett och annat på vägen. Eftersom jag tycker synd om mitt sjukaste barn därhemma, som har början till lunginflamation, låter jag 3 åringen övertala mig till att stoppa ned både glass, kex och pepparkakor i korgen.

 Idag blir det alltså oekonomiskt nog ingenting mer än ugnsbakad kyckling (smaksatt med rapsolja, soja, salt, peppar, pressad citron och timjan) till middag. Men trots att den blev riktigt god är ingen är särskilt hungrig, så det mesta av kycklingskrovet blir över till i morgon. Och då får det bli kycklingfrikasé. Eller Chicken á la king, som Sparas kokbok kallar sitt recept. En av mina favoriter. Det gör kycklingen ekonomisk, då den helt plötsligt räcker till två middagar. Kycklingfettet tar jag tillvara för att utgöra basen till en smakrik sås en annan dag.

I morgon hoppas jag på friskare barn och mer tid att laga mat. Å andra sidan har jag en halvfärdig middag redan klar och det kan vara bra när barnen är extra griniga. Vi får ta igen bristen på grönsaker i morgon och äta dubbelt upp då. Men vi överlever nog…

Till efterrätt blev det hostmedicin och After Eight för sjuklingen. Medicinen gick nämligen inte ner med ”with a spone full of suger”, men med After Eight går det mesta ner:). Dock inte hostmedicin med lakritssmak. Han hatar lakrits och klagade på att medicinen var ju äklig som den var,  måste de dessutom smaksätta den med något ännu äkligare – som lakrits?!!! Som tur är fanns det annan hostmedicin med mintsmak istället, som vi fick på recept vid gårdagens läkarbesök…och den gick lyckligtvis ned med lite After Eight som belöning.

Vi som är friska får bara After Eight till efterrätt. Även den andre som bara har ont i magen idag.  Det är ju inte varje dag man är 3 år och får After Eight som dessert. Om After Eight även hjälper mot ont i magen vet jag inte, men efter två toalettbesök senare var magen bra. Lite märkligt eftersom vi alla andra dagar äter bra med fibrer, men inte just idag när maten fick bli lite som den blev.  After Eight kanske är en ny universalmedicin för barn?

