Sparas kokbok (Maud Lindblå; Tidens förlag 1991) är en av mina bästa kokböcker när jag vill hålla en låg matbudgett. Här finns många jättebra tips och knep om vad man ska tänka på när man vill dryga ut matkassan. Ett av mina favoritrecept i kokboken är Chicken á la King. Här följer en förkortad version av receptet. Detta är en typ av kycklingfrikassé, och gårdagens kycklingrester blir huvudingrediensen.

Till 4 port anv.: Ca 4 dl rester av kycklingkött i bitar(går att minska om det inte blev mer kvar på kycklingen); 1 tärnad paprika (gärna grön), 1 burk champinjoner (men jag föredrar något hekto färska skivade champinjoner), 2 msk smör/margarin, 2 msk vetemjöl, 3-4 dl buljong, 1 tsk salt, 1 knivsudd cayenne (koksboksförfatternen varnar för att ha i för mycket av detta), 2-3 msk pressad citron, 1 dl grädde eller gräddfil (föredrar grädde eftersom det fungerar till det mesta vi lagar). Fräs paprika och champinjoner i fettet några minuter. Strö över mjöl och späd med buljongen. Koka såsen 3-5 min. Smaksätt med salt, citron, cayenne. Tillsätt lite grädde/gräddfil och blanda ned kycklingköttet. Låt bli varmt och servera med kokt ris.

Visa information

Idag blir det alltså Chicken á la King av gårdagens kycklingrester med potatis till, då barnen föredrar det framför ris. Och lite färsk sallad. Eftersom det är fredag blir det chokladpudding med osockrad vispgrädde (40% för då slipper vi onödiga tillsatser) som efterrätt.

