äta middag,fiskar,mat,skaldjur

Lax, spenat och potatis har blivit något av en klassiker hemma hos oss, eftersom barnen tycker mycket om detta. Så idag blir det grillade (grillpanna) bitar av vildfångad lax, spenat med grädde, kokt skalpotatis och färsk gul paprika i skivor.

Det ena barnet gillar spenat och det andra paprika. Den ene tycker om potatis utan skal och den andre vill bara äta skalen. Så jag försöker att gå en gyllene medelväg. Kokt broccoli, några citronskivor och lite dill gör det hela ännu godare. Eftersom det är lördag får barnen lördagsgodis och då hoppar vi över efterrätt. Det blir sött nog endå:).

Skälen till att jag väljer viltfångad lax är dels att den är billigare än ekologisk men fortarande bättre för miljön/klimatet än odlad lax. Dessutom sägs smaken och näringsvärdet vara bättre än för odlad. Jag tinar den ordentligt och ”grillar/steker” den i lite rapsolja på medelhög temperatur. Det är viktigt att man tar bort den från värmen så fort den är genomstekt eftersom den annars blir torr och tråkig i smaken. Men lyckas man ta bort den i tid blir den mycket god. Mmm!

Skalpotatis är tidsbesparande och det som blir över brukar vara gott att skiva och steka upp dagen därpå. Spenaten (ca 250g) tinar jag i en kastrull på medelhög värme. Först smälter jag en msk smör och sedan tillsätter jag ca 2-3 msk vatten. Spenaten tinar snabbt under lock. Sedan smaksätter jag den med salt, peppar och ett uns muskot (obs! giftigt i för stora mängder) och ca 3 msk 40% grädde. Det får koka till lite så att det tjocknar, men inte för länge.

Ät helst spenaten genast och undvik att låta den stå framme i rumstemperatur för länge, då det lättare bildas giftiga nitriter (cancerogena) vid denna temperatur. Det bästa är att bara tillaga så mycket som man äter direkt och om man vill spara, se till att kyla det snabbt. Spenat innehåller mycket C-vitamin, karotin och järn så det är synd att låta sig avskräckas av ev. nitriter. Spenat innehåller även oxalsyra som binder kalcium, och detta kan försämra förmågan att ta upp kalcium. Detta kan man kompencera genom att antingen ha mjölkprodukter i eller till maten. (Spädbarn ska inte äta spenat alls, pga deras tarmflora påskyndar omvandlingen av nitrat till nitrit).

40%-ig grädde är ”ren” grädde utan tillsatser. För till min förvåning har jag upptäckt att grädde med lägre fetthalt innehåller tillsatser. Jag antar att det inte blir vispbar grädde utan förtjockningsmedel. Oftast används modifierad stärkelse. Det finns forskning som tyder på att modifierad stärkelse kan bidra till att immunförsvaret får mer att göra. Det skulle då kunna orsaka att till ex. förkylningar lättare bryter ut, eftersom immunförsvaret på såvis blir försvagat. Eftersom modifierad stärkelse inte känns som någon livsnödvändig föda tycker jag att det är mer ekonomiskt att köpa 40%-ig grädde och att istället använda en mindre mängd.

