Visst är det gott med nybakt baguette? Men vad gör man när det blir franskbröd över? Det är sällan särskilt gott dagen efter.

Under min au-pairtid i USA fick jag lära mig ett bra knep. Hemmagjort vitlöksbröd är ett sätt att förvandla en gammal torr brödkant till något som ger guldkant på tillvaron. Receptet härstammar från den amerikanska familjens fattiga italienska släktingar. Och vad jag lärt mig om italiensk mat är att fattiga italienare är mästare på att göra mycket god mat av det väldigt enkla.

Vitlöksbröd

Ingredienser:

  • 1 klyfta vitlök (pressad)
  • 2 msk smör/margarin
  • 1/2 msk vitlökssalt (alt. 1/2 tsk vanligt salt)
  • 2 mks olja
  • vitt matbröd (franska/baguette el. dyl.)

Sätt ugnen på 225 grader C (450 grader F). Bland ingredienserna väl. Gör skåror på längden och tvären på brödet (rutmönster, skär ej i bitar). Bred ut blandningen över brödet. Vira in brödet i metallfolie. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Passar bra till soppa, pasta eller som tillbehör till ett gott vin.

