Morötter och lök är några av mina favoriter. De är billiga, har bra näringsvärde och är hållbara. Barnen tycker bäst om råa morötter i stavar, men själv vill jag gärna ha lite varition.

Här är ett av mina favoritrecept från ”Laga gott av grönsaker och frukt” (Bokförlaget SEMIC AB, 1985).

”Franska” morötter (4 port.)

Ingredienser:

  • 4-6 morötter, ca 500 g
  • 1 gul lök, ca 125 g
  • 1 vitlöksklyfta,  pressad
  • 2 msk smör (eller margarin i originalreceptet, men även olja går bra)
  • 1/2 tsk körvel (torkad)
  • 2 dl buljong, tärning ( om man vill förenkla går det bra med 1/2 buljongtärning på 2 dl vatten)

Skrapa eller skala morötterna och skär dem i stavar. Finhacka löken och fräs den tillsammans med pressad vitlök i smöret i en mindre kastrull. Tillsätt körvel, vänd i morötterna och rör om. Häll i buljongen, rör om och låt koka under lock ca 10 min  tills morötterna är mjuka. Servera rykande varma, gärna till kött, korv, fisk eller bönor tillsammans med  kokt potatis eller ris.

Franska morötter är en bra rätt att dryga ut en måltid med, då det är en mild men smakrik och lite mer mättande grönsaksrätt. Körveln tillsammans med buljongen ger en lite mer lagad känsla. För mig är detta vardagslyx.

