Snabba goda efterrätter är något jag tycker att man ska unna sig emellanåt. En dessert behöver inte vara onyttig, sockersöt och fettbildande. En lyckad dessert är något som avrundar måltiden och sätter guldkant på tillvaron. Väljer man rätt ingredienser, ex. frukt, bär, nötter, naturell yoghurt, kakao eller mörk choklad och 40 % grädde och gör den själv, blir den ett tillskott av viktiga näringsämnen.

Här är en god snabb ”sorbé” att förgylla vardagen med:

Smidig Hallondessert (1 port.)

Ingredienser:

  • 1 dl frysta hallon (billigast om du plockar själv och fryser in), låt tina något
  • 1 dl yoghurt 3-4 %
  • 1 msk brunt rörsocker (kan bytas mot en knapp matsked vitt socker,  minska gärna sockermängden eller utelämna socker helt, men om detta är hela dagens sockerintag, inkl. dolt socker, kan de flesta dock unna sig 1 msk socker med gott samvete)
  • 1 tsk äkta vaniljsocker (kan bytas mot vanilinsocker)

Mixa ingredienserna till krämig konsistens. Häll upp i en dessertskål eller snygg kaffekopp. Dekorera gärna med citronmeliss blad, tårtdekoration, spritsad grädde eller riven choklad.

Att äta en efterrätt direkt efter en måltid minskar risken för att överäta. Grädde innehåller fettlösliga vitaminer, fett och lite proteiner. Grädde ska ätas med måtta, men det är bättre att äta 40 % grädde i liten mängd än att äta ex. 36% grädde med tillsatser. Tillsatserna är ett kapitel för sig… Vill man inte riskera att äta för många kalorier är ett tips att planera så att man äter kaloririka desserter efter kalorisnåla måltider och tvärtom.

40 % grädde innehåller inga tillsatser och om man äter några matskedar grädde blir inte energitillskottet så stort. 1 dl grädde innehåller 380 kcal och 1dl = ca 7 msk. Det blir ca 54 kcal per matsked. 2 msk blir alltså ca 110 kcal.  Om energiförbrukningen ligger på ex. 2000 kcal per dag, inser man snabbt att det inte är 2 msk grädde som man blir tjock av. Grädde mättar ganska bra och en god efterrätt minskar risken att man äter andra onyttigheter.

Soppor, sallader och andra kalorisnåla måltider ger utrymme för en fetare dessert. De kompletterar varandra väl. Ett annat tips är att röra på sig lite extra. Det ger utrymmer för fler matskedar grädde :).  Efter en bastant måltid, med kött, potatis och sås passar det bättre med ex. en enkel fruktsallad, fruktkompott eller bär med någon tsk socker på.

Bär, nötter och frukt innehåller många viktiga näringsämnen. Vitaminer, mineraler, antioxidanter, bra fetter och vattenlösliga kostfibrer.

Annonser