Om man vill dryga ut matkostnaden är mitt bästa tips att ta vara på det naturen ger. I Sverige är vi lyckligt lottade som har allemansrätten. Den innebär att man på allmän mark har rätt att plocka växter, bär, frukt, nötter och svamp mm. Hur lätt det är att ta sig ut i naturen beror ju förstås på var man bor, men även våra svenska storstäder har skog och allmänna parker i sin närhet. 

Just nu är det säsong för nässlor, och de är näringsrika och ganska lätta att hitta. De späda skotten med mjuka stjälkar är godast, och det finns gott om dem på våren. Man kan även  plocka nässlor på sommaren, men de träiga stjälkarna bör då rensas bort.  Med jämna mellanrum kan man skära ned beståndet och på så vis få tillgång till späda nässlor hela sommaren.

Nässlan är en förträfflig växt, som växer nästan var som helst och har inbyggt skydd mot skadeinsekter.  Den behöver varken gödslas eller besprutas och den binder överskott av kväve. Den kan användas som mat, te, till gödselvatten och som spånadsväxt (framställning av textilier). Den är en väl beprövad medicinalväxt och dessutom mycket näringsrik. Nässlan kan få ersätta både spenat och andra gröna växter under en tid…och förutom att spara pengar får man lite gratis motion, frisk luft och dagsljus medan man plockar. 30 min dagsljus ger det dagliga D-vitaminet alldeles gratis 🙂 . D-vitamin är viktigt för immunförsvaret och det är billigare att vara frisk än sjuk. Att plocka nässlor är alltså en bra affär…

För att plocka nässlor behöver man handskar (trädgårdshandskar eller vanliga diskhandskar), en sax eller sekatör (för grova stjälkar) och en korg, hink eller påse att bära dem i. Är man noga vid plockningen slipper man få med grässtrån och de behöver då inte rensas så noga vid tillredningen. Undvik att plocka nässlor vid trafikerade vägar, pga avgaserna, och nära gödselstackar, pga onödigt hög kvävehalt.

Jag tycker mycket om nässelsoppa och till min förvåning tycker barnen att den är så god att de ibland bråkar om sista sleven. En gång började t.o.m min yngste son gråta för att soppan var slut. Han ville inte ha något annat än nässelsoppa minsann!

Här är min egen version av mitt favoritrecept av Vår kokboks nässelsoppa:

Nässelsoppa (4 port.)

Ingredienser:

  • ca 2 l färska nässlor
  • vatten och salt till kokvatten (som hälls bort) : 1 tsk salt /1 l vatten
  • ca 2 msk smör
  • 1 l vatten
  • 2 hönsbuljongtärningar (kan ersättas av sparad sky från kyckling, men kräver att man smaksätter lite mer med peppar och salt, alt. 3-4 dl sky och en buljongtärning)

Rensa bort ev. andra växter som följt med nässlorna hem…, skölj nässlorna i flera vatten. Om det är grova stjälkar repa bort bladen och använd endast dessa. Skär nässlorna i strimlor och lägg dem i kokande saltat vatten. Koka ca 5 min och slå bort vattnet. Hacka nässlorna fint eller grovt efter smak. Om de är rykande heta kan man ta hjälp av diskhandskar för att slippa bränna sig. Vill man mixa nässlorna kan man det enligt receptet, men själv tycker jag att finhackade nässlor blir bäst. 

Smält smör i en gryta och låt nässlorna fräsa några minuter. Strö över mjölet och rör om. Späd med vattnet, lite i taget och låt koka upp. Tillsätt smulade buljongtärningar eller sky och låt koka 3-4 min. Smaka av med lite salt, peppar och ev. örtkrydda eller gräslök. Servera gärna kokta ägghalvor till.

Personligen tycker jag att det räcker med salt och peppar och det går bra att äta soppan som den är utan någonting till. Jag brukar gärna servera soppan med ett gott bröd, lite skinka eller ägghalvor för att man då står sig lite längre.  Utifrån mina erfarenheter med barnen ska man även fördela soppan rättvist innan den äts, för att slippa gråtande barn…

Nässlan är en näringsrik och nästan gratis vårprimör – den kräver en liten arbetsinsats men kostar förstås inte några pengar att plocka.

