Det blev en riktigt klimatvänlig och ekonomisk middag igår. Nässelsoppa med stekt falukorv och hembakta rågkakor. Äldste sonen tog resterna till frukost… och vår gourmékatt, som mig veterligen inte äter bröd, ville smaka mitt hembakta bröd och åt upp det. Jag tolkar det som ett gott betyg :).

I receptet för nässelsoppa bytte jag ut en buljongtärning mot kycklingsky, som fanns kvar sedan vi åt kyckling under veckan. Och falukorven var märkeskorv på extrapris. Eftersom det är högre kötthalt och generellt högre kvalité på namndskyddad korv brukar jag passa på och handla det när affärerna har kampanjpris. Ofta är det lång hållbarhet, och vill man går den ju även bra att frysa. Falurkorv är snabb mat: skiva i cm-tjocka skivor och vändstek på medelstark värme i litet smör under några minuter tills de blir lätt brynta. Enda svårigheten med falukorv är att den lätt bränns i stekpannan om temperaturen är för hög. Om korven vill bukta sig i mitten, kan man skära ett litet jack i kanten på korvskivan. En kul idé med korv, som jag själv inte provat än, är att stansa ut ex. hjärtan med hjälp av pepperkaksformar. Jag antar att man sedan kan använda det som blir över till ex. hemmagjord pyttipanna.

Brödet var vanligt rågsiktsbröd med lite grahamsfullkornsmjöl i. Det gav lite mer ”stuns” åt brödet. Jag brukar följa ett ungefärligt grundrecept när jag bakar och sedan tillsätta lite av varje av det som behöver förbrukas här hemma. Överbliven gröt går bra att blanda i och gör brödet saftigt och hållbart. Grundreceptet brukar finnas på påsar med rågsiktsmjöl, men här kommer min något modifierade variant:

Enkla rågkakor (4 st)

Ingredienser:

  • 25-50 g jäst (1/2 -1 pkt) (Med mindre jästmängd blir jästiden längre men ger i gengäld ett godare bröd.)
  • 3 msk – 1/2 dl olja (ex. oliv- eller rapsolja) alt. 2 msk – 50 g smör/margarin
  •  5 dl vatten (eller valfri degvätska, ex. mjölk, fil, lingondricka, äppeljuice osv)
  • 1-2 msk mörk sirap (alt. ljus sirap, socker eller honung)
  • 1 – 2 tsk salt
  • 1/2 – 1 tsk mortlad fänkål (alt. brödkryddor eller annan valfri örtkrydda)
  • 1 tsk äppelcidervinäger (kan utelämnas eller bytas mot ättiksprit)
  • ca 13-14 dl (ca 750 g) rågsikt (Det går utmärkt att blanda flera olika mjölsorter.)

Smula ned jästen i en stor degbunke eller skål, häll i sirap, äppelcidervinäger, kryddor, salt och fett. Om man använder 50 g smör/margarin bör man först smälta detta, en mindre mängd eller olja löser sig bra direkt i bunken. Värm degvätskan till ca 37 grader, om man inte har en baktermometer kan man känna med fingret, och då ska det kännas som ganska varmt badvatten. Bunken tar upp lite av värmen och därför blir jäsningen ej lyckad om man har för låg temperatur. Är degvätskan för varm dör jästbakterierna och brödet blir garanterat platt :(.

Häll i degvätskan lite i taget och rör ut jästen. Tillsätt mjölet lite i taget och rör om. Häll inte i hela mängden mjöl, utan tillsätt bara så mycket att det blir en kladdig deg. När degen är en stor kladdig klump är den klar. Strö över lite mjöl och lägg över en handduk. Låt jäsa på dragfri plats ca 30 – 60 min beroende på jästmängd och temperatur. Man ser när degen har jäst upp. Har den jäst för länge börjar den sjunka i mitten. Har den jäst för lite har den oftast inte höjt sig så mycket. Ju mer jäst och ju varmare – desto kortare jästtid. Det blir oftast godare med mindre mängd jäst och längre jästid. Det bästa är att prova sig fram och lära sig av misstagen, ätbart blir det även om det inte skulle bli perfekt :).

Häll på mjöl och rör runt. Har man inget bra ställe att  baka på går det att knåda degen i bunken, men det är lättare och blir bättre om man knådar degen på ex. diskbänk, köksbord eller om man har lyxen att ha ett riktigt bakbord (finns ibland som standard i gammaldags lägenhetskök…).  Mjölar man händerna innan man knådar blir de mindre kladdiga. Tillsätt mer mjöl i degen allteftersom. Eftersom jag inte tycker om att bli kladdig, brukar jag knåda degen med ”knutna” händer. Det går även bra att använda handflatan.

I många recept står det att man ska knåda en viss tid, men jag tycker att brödet brukar jäsa bra endå, så länge man haft tillräckligt varm degvätska och inte använder för mycket mjöl. Degen ska fortfarande vara ganska kladdig. När degen blivit hanterbar, delas den i fyra delar. Knåda dem lite och forma bollar av dem. Platta till dem på smorda plåtar (alt. bakplåtspapper), och gör hål i mitten med ex. litet glas eller pepperkaksform. Nagga hålkakorna med gaffel (dvs stick lite varstans med en gaffel i bröden) och lägg över handduk. Två hålkakor per plåt. De små runda bitarna från hålen brukar jag nagga och låta följa med in i ugnen. De brukar sedan vara barnens favoriter. Låt jäsa i ca 30 – 40 min. Sätt på ugnen på ca 200-225 grader.

Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 15- 20 min. Det brukar kännas på lukten när de är klara. När de är klara ska de ha fin färg både på ovan och undersidan. Knackar man på dem ska de göra lite motstånd och låta lite ihåligt. Man kan även sticka med en provnål. När de är klara ska ingen deg fastna på nålen. Låt bröden svalna på galler under handduk. Frys gärna det bröd, som inte beräknas gå åt inom två dagar, så fort det har kallnat.

I det bröd jag bakat denna gång använde jag ca 1 dl grahamsfullkornsmjöl och då detta drar mycket vätska blandade jag i detta först och lät det dra någon minut innan jag fortsatte med vanlig rågsikt. Som fett använde jag 1 msk olivolja och 2 msk rapsolja. Jag använde 25 g jäst och lät degen jäsa i ca 50 resp 30 min. När jag bakade ut bröden gjorde jag snabbvarianten och varken naggade eller gjorde hål i dem. Ibland händer det saker när man har barn, och igår var det en sådan dag…, men det blev ju gott endå. Ja så gott att t.o.m. vår kräsnaste finsmakare, dvs vår katt, tyckte att det var gott… :).

