När min son var liten visade det sig att han inte tålde mjölk. Han testades för laktos, men tålde det. Mjölkprotein är svårare att testa och vi fick prova oss fram med att utesluta mjölk under ett antal veckor. Eftersom sonen blev bra i magen på den mjölkfria dieten fick vi acceptera faktum och börja att laga och köpa mjölkfri mat. Min son tyckte mycket om morotskaka, så jag modifierade ett recept jag hittade och här nedan är resultatet. Jag minskade även sockermängderna, för i de flesta kakrecept är det så mycket socker att det blir mer sliskigt än gott…

Mjölkproteinallergi växer ofta bort när barnen börjar närma sig skolåldern, och vår son tillhör de lyckligt lottade. Idag slipper jag utesluta mjölken och att läsa innehållförteckningar av den anledningen. Men vissa recept använder jag fortfarande därför att resultatet blev så bra. Morotskaka är ett sådant recept. Fast nu unnar vi oss vanligt smör och Philadelphiaost i glasyren.

Mjölkfri morotskaka

Ingredienser:

  • 2 dl vetemjöl
  • 1dl socker (gärna brunt rörsocker)
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt (kan utelämnas)
  • 2 msk kanel (kan minskas)
  • kardemumma efter smak (kan utelämnas)
  • 1,5 dl olja
  • 2 ägg
  • 3-5 medelstora morötter, rivna

Glasyr:

  • ca 1,5 dl florsocker (eller mindre)
  • 2 krm vaniljsocker (gärna äkta vanilj)
  • 3-4  msk havregrädde (ex Oatly har en bra sort, som t o m fungerar i kaffet…)
  • 3 msk mjölkfritt margarin

Om man tål mjölk kan man byta ut havregrädden mot 1 liten pkt Philadelphiaost och använda vanligt smör.

Förvärm ugnen till 175 grader C, smöra och bröa en form (obs! mjölkfritt ströbröd om man inte tål mjölk, eller utelämna ströbröd). Riv morötterna, barn gillar ofta finrivna morötter. Blanda de torra ingredienserna i en bunke, tillsätt allteftersom olja, äggen och morötterna. Häll i smeten i formen och grädda i 30 min.

När kakan har svalnat görs glasyren och breds på. Anpassa mängden havregrädde och florsocker så att det blir en kletig smet. Den blir lätt ganska tunn och rinning, men mer florsocker avhjälper detta.

Den dyraste ingrediensen i det här receptet är kanelen då 2 msk är ganska mycket. Men mängden kan minskas vid behov och trots det ge en smakrik mjuk kaka.

 

