Det soliga majvädret har fått rabarbern att växa ordentligt, och den går att använda till mycket…

När jag handlade hittade jag revben till mycket bra pris, och dessa serverade jag ugnsstekta med kokt potatis, rabarberchutney, brynt purjolök och färska grönsaker. Rabarberchutney finns det många recept på, men jag ville ha något snabbare, så det blev en egen variant :).

Rabarberchutney (4 port)

Ingredienser:

  • 3 stjälkar rabarber
  • 1/2 gul lök
  • 2 msk olivolja (alt. rapsolja)
  • 2 msk brunt rörsocker (kan bytas mot vanligt socker, men brunt rörsocker ger mustigare smak)
  • 1/2 dl vatten
  • 3-4 krm salt
  • 3 krm – 1/2 tsk ingefära
  • (1 krm spiskummin)
  • 1 knivsudd – 1/2 krm chilipeppar

Skala, hacka och bryn löken i oljan. Skala, tärna och rör i rabarbern. Tillsätt vatten, socker, och kryddor efter smak. Låt koka upp, rör då och då, och låt puttra ca 5 -10 min tills det tjocknat något. Låt svalna, men serveras med fördel ljummen.

När jag skulle hälla i ingefära råkade jag av misstag hälla i lite spiskummin. Till min förvåning blev det gott och gav karaktär åt chutneyn. (Det var dock inte barnens favorit.) Men sedan slog det mig att chutneyrecept ofta innehåller curry, och att spiskummin används ofta i curry. Så för en mer vuxen smak passar spiskummin utmärkt.

Ugnstekta revben (köttrika revbenspjäll) 4 port

Ingredienser:

  • Revben (4-8 st beroende på tjocklek)
  • Vatten
  • 1-2 msk honung
  • 1-2 msk olivolja
  • 1-2 tsk soja
  • 1- 2 krm salt
  • 2 krm grov peppar
  • 1-2 krm ingefära

Förvärm ugnen till 175 grader. Häll i vatten i en form så att det täcker botten. Lägg i revbenen och bred dem med honung, olja och soja. Strö över lite peppar, salt och ingefära. Ugnstek i botten av ugnen ca 30 min. Tag ut och vänd revbenen. Grädda ytterliggare ca 30 min. De är klara när köttet börjar släppa från benen och köttet inte är rosa inuti.

En liten anekdot. För länge sedan bodde jag i en lägenhet där grannen under hade gott om rabarber på sin uteplats. Då grannen inte tyckte om rabarber, frågade hon mig om jag ville ha den. Och det var ett trevligt tillskott. Året därpå flyttade hon i mitten av maj och lägenheten stod tom en tid. Det var osäkert om någon alls skulle flytta in under sommaren och det var en hyresrätt, så ingen tog vara på rabarbern. Eftersom rabarber växer ”så det knakar” och ingen ändå skulle ta hand om den, tyckte jag att det inte kunde göra någon skada om jag plockade några stjälkar. Men när jag stod där och plockade rabarber, öppnades plötsligt altandörren och ut kom mina nya grannar…de besökte sin lägenhet för första gången.

De blev inte sura, men jag kände hur jag rodnade och kände mig mycket bortgjord…jag har nog aldrig lagt rabarber på någon annans rabarber – vare sig innan eller efter…

Nej, man ska inte lägga rabarber på andras rabarber, men det är dags nu att ta vara på rabarbern. När rabarberstjälkarna blir för stora, blir de ”träiga” och inte särskilt goda. Så vill man ha späda stjälkar hela sommaren, är det bra att hålla efter rabarbern. Fast kanske inte andras rabarber ;).

