Helgmorgnar är det bästa jag vet! Inga tider att passa och då kan jag äntligen få tid att unna mig den där goda frukosten i lugn och ro, som jag så ofta längtar efter. 

Amerikanska plättar med blåbär, hallon och lönnsirap. French toast. Knaperstekt bacon, kokt ägg, färskpressad apelsinjuice och rostat bröd med marmelad. Frukostmuffins. Nybakta scones och extra gott pålägg. Färsk frukt, grönsaker och nybakat bröd…

Det bästa med att bo på hotell tycker jag är hotellfrukosten! Men om man inte har råd att bo på hotell kan man istället lyxa till det med en hotellfrukost hemma!

Under min au-pairtid i USA bjöd familjen mig på brunch vid ett pancake house – och det var underbart gott! Det mesta av minnena från au-pairtiden har bleknat bort, men den här frukosten i ett rustikt pancake house, är ett minne jag alltid kommer att ha kvar.  Det låg i utkanten av ett naturreservat i Pennsylvania, solen sken, himlen var klarblå, luften kändes klar och skogen såg nästan ut som hemma i Sverige. Pannkakorna var vällagade – de såg ut som farmor Ankas. De serverades tillsammans med färska blåbär, lönnsirap, stekt bacon och apelsinjuice. USA har helt klart mer att erbjuda än snabbmat…

Ja, har man inte råd att åka långt bort på semester, eller kanske inte någonstans alls förresten – då kan man iallafall göra en matresa här hemma. God frukost ger guldkant på tillvaron! Och frukost med barnen hemma är lite enklare än på hotell…

Mina frukostrecept är inte alltid jättenyttiga, men äter man nyttigt alla andra dagar finns det utrymme för lite utsvävningar… och en rejäl frukost brukar betyda att man inte behöver lika mycket till lunch. Rejäl frukost är en bra start inför en lång dag på stranden.

Här är ett recept på amerikanska plättar som jag fått av en bekant, och min värdfamiljs recept på French toast:

Amerikanska plättar (ca 10 st)

Ingredienser:

  • 3/4 dl mjölk
  • 2 msk smält margarin (gärna smör)
  • 1 ägg
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk socker
  • 2 krm salt

Vispa ihop mjölk, smält margarin och ägg. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör ned dessa. Klicka ned i plättjärnet/stekpannan.

Jag brukar servera dessa med lönnsirap eller brunt socker (lönnsirap är ganska dyrt och brunt socker går lika bra smakmässigt), och färska bär och knaperstekt bacon. Vill man kan man lägga i frysta bär direkt i plättjärnet och klicka över smeten. I stället för blåbär fungerar även vinbär, färska bitar av äpplen eller persikor/aprikoser.

French toast (2-4 pers)

Ingredienser:

  • 4-8 skivad långfranska (”rostbröd”)
  • Smör till stekning
  • 1 ägg
  • 2 dl mjölk
  • florsocker
  • kanel
  • lönnsirap alt brunt socker

Vispa ägg och mjölk i en djup tallrik. Vänd brödet i mjölken. Stek brödet tills det fått gyllene stekyta. Vänd och ”krydda” med florsocker och kanel. Vänd och ”krydda”. Servera med lönnsirap eller brunt socker. (Ett bra recept om man vill förvandla gårdagens franskbröd till något godare). Färsk frukt, apelsinjuice och bacon brukar passa bra till.

