Ibland är jag trött på ris, potatis och pasta. Då brukar jag göra paj, soppa eller sallad istället. Och dessa är tacksamma att göra om man har rester över. Mitt senaste alster blev en dinkelpaj med brieost och spenatblad, och till den serverade jag creme fraicheröra med rökt fisk och strimlad färsk gul paprika. Desserten blev en frisk och härlig bärcoupe på melon och jordgubbar.

Dinkelpaj med brie och spenatblad (4 port)

Ingredienser:

  • 1,5 dl fullkornsdinkelmjöl (alt. fullkornsvete eller grovt rågmjöl)
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 0,75 dl rapsolja
  • några matskedar kallt vatten
  • 1 bit brie camembert ost
  • färska spenatblad (alt. mangold eller fryst spenat)
  • 2 ägg
  • 1/2-1 dl grädde (40%)
  • 1/2-1 dl mjölk
  • salt
  • peppar
  • 1/2 dl riven hårdost

Blanda mjöl och några nypor salt. Tillsätt oljan och arbeta samman till en deg. Tillsätt så mycket vatten som behövs för att få en smidig deg (någon matsked i taget). Tryck ut degen i en pajform. Nagga degen med en gaffel. Låt stå kallt i ca 15 min. Förvärm ugnen till 225 grader. Koka upp lätt saltat vatten i en kastrull och förväll (dvs lägg i bladen i kokande vatten och låt koka ca 1 min) spenatbladen i ca 1 min. Lyft upp dem med hålslev (eller vanlig sked om hålslev saknas). Förgrädda  i mitten av ugnen i ca 10 min. Tag ut formen ur ugnen och fördela spenatbladen över pajdegen. Skiva brieosten och fördela i formen. Vispa ägg, grädde och mjölk (tot. 3 dl mjölk/grädde). Tillsätt lite salt och peppar och häll i formen. Fördela den rivna osten över pajen. Grädda mitt i ugnen ca 25 min. Sänk temperaturen till 175 grader efter ca 10-15. Pajen är klar när den har fått fin färg och den inte längre är ”vattnig”. Servera ljummen.

Creme fraicheröra med rökt fisk (4 port)

Ingredienser:

  • 1/2 dl rensad rökt fisk (tag bort alla ben…) i bitar, ex. sik, makrill, röding, böckling el. dyl.
  • 1/2 burk creme fraiche

Rör i hop ingredienserna. Klart att servera…

Bärcoupe

Skär vattenmelon i bitar och jordgubbar i skivor. Fördela i skålar. Häll i någon tsk pressad citron, strö ca 1/2 msk socker och tillsätt ca 1 dl äppelcider i varje skål. Garnera gärna med citronmeliss.

