Köttfärssås och pasta är en av mina barns favoriträtter. Och jag tycker att det är en billig, god och näringsrik maträtt som inte kräver så stor arbetsinsats. Det är lätt att dryga ut köttfärssåsen om kassan är skral, eller om man bara vill spara pengar. Blir det något kvar passar den utmärkt att frysa och ta fram när man inte orkar eller har tid att laga mat.

Köttfärssås (4-6 port)

Ingredienser:

  • 1-2 gula lökar
  • 1 klyfta vitlök
  • 4 msk olja (gärna oliv eller raps)
  • ca 500 g köttfärs (gärna blandfärs, men det fungerar med bara nöt eller fläsk)
  • 1 pkt krossade tomater (alt. passerade)
  • 1-2 morötter, fint tärnade
  • 1 buljongtärning (alt. några dl sky)
  • 1/2 – 1 tsk smulad basilika (anv. färsk tillsätt den i slutet av tillagningen)
  • (ev. 1/2 tsk oregano)
  • 1/2 tsk grovmalen peppar
  • 1 lagerblad
  • 1,5 msk tomatpuré
  • 1 tsk brunt socker (kan utelämnas)
  • 1-2 tsk soja
  • salt efter smak
  • smaka gärna av med lite ketchup
  • (ev. några droppar citron)

Hacka gul lök, vitlök och morot. Hetta upp oljan (gärna i en gjutjärnsgryta det förbättrar järnvärdet på maten) och bryn lök, morot och köttfärs under omrörning, tills köttfärsen inte längre är röd. Sänk värmen och häll i krossade tomater, tomatpuré, smula ned buljongtärningen och rör om ordentligt. Tillsätt peppar och torkade kryddor, rör om och låt småputtra under lock ca 10-45 min. Har man bråttom är maten tillräckligt lagad efter 10 min, men om man har tid blir det godare om såsen får puttra ca 40-45 min. Tillsätt socker och soja och låt koka några min. Smaka av med salt, ev. ketchup och gör ev. en smakbrytning med några droppar citron. Servera med pasta, ris eller potatismos. Och se till så att inget barn får lagerbladet på sin tallrik 😉

Om man vill dryga ut köttfärssåsen kan man låta linser koka med på slutet (se koktid på förpackningen – olika linssorter har olika lång koktid), eller tillsätta färdigkokta bönor. Vill man förenkla matlagningen under veckan är det smidigt att dubbla eller tredubbla receptet och göra storkok. Köttfärssås är lite som köttgryta och kan smakmässigt tjäna på att få vila i kylen till nästa dag. Jag brukar ofta servera köttfärssås utan bönor när jag lagar den och sedan dryga ut resterna med bönor till en förenklad chilliconcarne nästa dag. Till detta brukar jag servera ris och grönsallad.

