När jag var liten gjorde min mamma ofta en maträtt som heter ”Allt i ett”. Hon hade hittat receptet i någon tidning. Tror att det var det vinnande receptet i någon tävling. Min mamma har inte kvar receptet men på ett ungefär bestod maträtten av följande: Skivad potatis tillsamman med lite vatten och mald kryddpeppar tillagades i en stekpanna med lock. Potatisen lades i botten av en form. I mitten av formen lade man sedan en sträng med stekt tärnat fläsk och på sidorna två rader av skivade färska tomater. I mitten gjorde man en linje av klippt persilja. Det blev en ganska effektfull rätt av billiga och lättlagade ingredienser. Och jag tycker fortfarande att den är jättegod.

Idag hade jag tänkt laga något liknande, men hade inte hunnit handla och hittade därför på en annan smidig rätt med fläsk och potatis som jag lagade i ugnen. Det blev färgmässigt inte lika effektfullt men väl så gott.

Potatis- och fläskgratäng (4 port)

Ingredienser:

  • 8-10 medelstora potatisar
  • ca 400-500 g fläsk
  • (ev. 1 hackad gul lök)
  • 3 msk rapsolja
  • ca 1,5 dl vatten

Sätt på ugnen på  ca 200 grader. Häll olja i en form och ”vicka” lite på den så att oljan täcker botten. (ev. lök läggs i botten på formen) Borsta potatisen eller skala den. Skiva den ganska tunt och lägg den i formen. Tärna fläsket och fördela den över potatisen. Tillsätt vattnet. Sätt formen mitt i ugnen i ca 30 min. Stäng av ugnen och låt formen stå kvar en stund så att vätskan försvinner. Servera med ex. kokt broccoli eller färska grönsaker.

Det har varnats en del kring att äta för mycket rökt mat och för mycket bearbetat kött. Ett sätt att minska riskerna är att äta något C-vitaminrikt till maten. Ex. persilja, röd paprika, grönkål, blomkål eller broccoli. Fläsk är ett billigt, gott och hållbart livsmedel som är rikt på protein, B12 och järn. Äter man det med måtta och gärna tillsammans med något C-vitaminrikt, är fläsk bra mat att dryga ut hushållskassan med.

