Om jag ska vara ärlig tycker jag att den återkommande veckostädningen är någonting ganska tråkigt. Ett nödvändigt ont. Och nu på sommaren kommer det in mycket sand från badstranden och sandlådan. Oftast vill jag hellre vara ute än att stanna inne och städa, men på något vis blir det snabbt stökigt inne ändå, när man har barn…  Barnen tycker inte heller att det är roligt att städa, så jag försöker hitta på olika sätt att göra det lite roligare. Idag bakade jag ”städkakor”. Tanken var att det skulle kännas positivt att städa. Och ge lite extra energi.

När min yngste son skulle smaka kakorna tyckte han att de smakade som godis. Sedan sa han med ett stort skratt –  han tänkte inte städa, han skulle stöka till istället! Ibland blir det inte som man tänkt sig, och fungerar det inte med belöningar får man väl ta till konsekvenser, auktoritet och ev. straff i form av bortburna leksaker. Vi har ju ett förråd… men kakorna var i alla fall goda…

Städkakor

Ingredienser:

  • 3 dl rågsiktsmjöl
  • 1/2 dl brunt rörsocker (kan bytas mot annat socker)
  • 1 tsk bakpulver
  • 1  tsk äkta vaniljsocker (alt. 1 msk vanillinsocker)
  • 1 msk brun sirap
  • 1/2 dl rapsolja
  • 1/2 dl grädde, 40% (alt. 50 g smör)
  • 1 msk vatten

Sätt ugnen på (150-)175 grader. Rör ihop de torra ingredienserna. Tillsätt oljan och rör om. Tillsätt grädden och och rör ordentligt. Häll i vatten och arbeta ihop degen till en avlång klump. Om den är för torr, tillsätt mer vatten. Dela den i tre lika stora delar. Forma långsmala rullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper (eller smord). Platta till rullarna. Grädda i mitten av ugnen ca 8-12 min. När de är lätt bruna och luktar gott är de klara. Passa så det inte blir bränt i botten. Låt kakorna svalna någon minut. Skär sedan snitt på tvären (ca 3-4 cm breda kakor). Tag bort kakorna från plåten och låt svalna.

