Köttfärs blir både billigare och faktiskt nyttigare om man drygar ut den med t.ex. grönsaker och rotfrukter. Det var lite dåligt med färska grönsaker i kylen här hemma och därför gjorde jag en egen variant av Biff a lá Lindström. Kaprisen var slut men jag ersatte den med pickels gurkor, och det fungerade bra. Ströbrödet var slut, men jag kom ihåg – från min tid på bageriet – att man på bagerier ofta gör ströbröd av skorpor pch annat som blir över, och säljer till kunder, så en krossad skorpa löste det problemet.

Av någon anledning har jag aldrig gjort Biff alá Lindström förut. Förmodligen har jag fått för mig att det var omständligt att tillaga. Men det var ju jättegott och egentligen inte alls svårt att göra! Detta kommer jag att göra fler gånger och då tror jag att jag ska prova att koka färska rödbetor och blanda i, istället för inlagda. Fast det går förstås snabbare med inlagda. Har man hemodlade rödbetor är de ju mer eller mindre gratis och då blir det mycket ekonomiska biffar. Nykokta rödbetor har ju dessutom bättre näringsvärde än inlagda.

Det var inte det snabbaste receptet jag gjort, men vi blev mätta på färre biffar än vanligt och därför är middagen till i morgon redan klar 🙂 .

”Man tager vad man haver Biff alá Lindström”  (4-8 port)

Ingredienser:

  • 500 – 700 g köttfärs (gärna blandfärs)
  • 1/2 grovriven lök (eller finhackad)
  • 1 krossad skorpa (alt 3 msk ströbröd)
  • 1,5 dl kallt vatten
  • 1 ägg
  • 1 tsk salt
  • 1 krm peppar
  • 2 dl hackade inlagda rödbetor (eller kokta rödbetor)
  • 2 msk hackade ättiksgurkor
  • 2 msk hackade pickels gurkor (alt 2 msk hackade kapris)
  • 2 msk hackad färsk persilja
  • raps eller olivolja till stekning (3 msk är lagom att börja med)

Krossa skorpan och blanda den med vattnet. Riv löken och blanda i den, köttfärsen och kryddorna och rör om. Tillsätt ägget och rör ordentligt så att det blandar sig väl. Hacka rödbetor, gurkor och persilja, tillsätt detta och rör om. Forma smeten till biffar och stek i medelvarm panna ca 2-3 min per sida (ca 1 rejäl msk per biff är lagom). När biffarna vänds kan man platta till dem något då de drar i hop och höjer sig vid stekningen. De är klara när de fått lätt färg och är genomstekta. Rödbetssaften färgar dem lätt rosa och de ser ganska ogräddade ut, även när de är genomstekta. Häll stekskyn över biffarna. Servera gärna med kokt potatis, skivad paprika, sallad och hackad persilja.

Detta var inte än jättesnabblagad rätt, men det var gott, enkelt att laga och billigt eftersom man drygar ut köttfärsen. Faktum var att vi blev mättare än vanligt på dessa biffar och normalt skulle mängden köttfärs bara  ha räckt till en middag, men nu blev det trevliga rester kvar till morgondagen också. Och då kan jag hitta på något annat roligt istället. Som att måla om barnens möbler t.ex. Eller varför inte en lång härlig skogspromenad med barnen i det utlovade regnet – de älskar ju att hoppa i vattenpölarna även om jag inte tycker att det är såå kul… 😉

