Nu är körsbären mogna och det finns mycket gott att laga av dem, när man ätit sig mätt på  dem färska. Körsbärssoppa är en trevlig ”lagad” efterrätt/mellanmål. Här är en version av ”Vår kokboks” recept.

Körsbärssoppa (6 port)

Ingredienser:

  • 1 1/2 liter sura körsbär (ex. moreller eller klarbär)
  • 1 l vatten
  • 1 1/2 dl socker
  • 2 msk potatismjöl

Rensa skölj och kärna ur körsbären. Lägg dem i en gryta, tillsätt vatten och socker och rör om. Låt koka upp och låt dem koka en stund till efter att de spruckit. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten. Tag av grytan från värmen och tillsätt potatismjölet i en fin stråle under omrörning. Koka upp och tag sedan genast bort grytan från värmen. Låt svalna innan servering (kan servers ljummen). Servera med ex. vispad grädde.

Smaksätt gärna grädden med lite vaniljsocker. En annan sak som jag provat är att strö brynta havregryn (se recept nedan) över soppan  och då blir smaken nästan som smulpaj.

Knapriga havregryn (brynta havregryn)

Ingredienser:

  • 2 msk smör
  • 1,5 dl  havregryn (gärna fullkorn)
  • 1 msk socker (gärna brunt rörsocker)
  • ev. 2 msk hackade nötter (ex. valnötter, pecanötter, sesamfrön)

Smält smöret i en stekpanna och häll i övriga ingredienser och rör om. Bryn under omrörning tills havregrynen blivit gyllene.

Pecanötter ska tydligen vara jättebra om man vill minska halten ”farligt” kolesterol i blodet. Valnötter räknas till de näringsrikaste, men alla nötter och frön innehåller bra fetter och många viktiga mineraler och vitaminer.

Annonser