En enkel matpaj tycker jag är ett bra sätt att få till något extra av några få billiga ingredienser. Pajdeg kan göras i förväg och förvaras i kylen tills det är dags att använda den. Paj är ett bra sätt att ta vara på rester i kylen. Här finns utrymme för fantasi.

Denna paj tyckte jag var god och jag trodde att min yngste son skulle tycka om den, men han som gillar färsk mozzarella tyckte inte om den smält. Min äldste son däremot, som inte är så förtjust i vare sig färsk mozzarella eller stekt lök tyckte till min förvåning, att pajen var jättegod!

Häromdagen gjorde jag en spenatgratäng med Philadelphiaost och då var det precis tvärtom. Den yngste utbrast: ”- Det var tusan så gott!” (ett uttryck han lärt sig av sin bästa kompis…) medan den äldste tyckte att osten förstörde alltihop! Så jag har lärt mig att man inte ska ta förgivet att barn kommer att tycka som man själv tror ifråga om nya maträtter… själv tycker jag att den här pajen även passar som ”bjudmat” med ett glas gott vitt vin eller cider.

spenatpaj med mozzarella

Enkel matpaj (4 port)

Ingredienser:

  • 2 dl vetemjöl
  • 1 dl dinkelfullkorn (alt 1 dl fullkornsvetemjöl eller annat grovt mjöl)
  • 125 g smör (alt. 1,25 dl olja och 2 krm salt)
  • ca 3 msk vatten
  • 1 stor gul lök
  • 2 msk smör (alt. olja)
  • 3 krm timjan
  • 2 msk creme fraiche
  • ca 1-2 dl fryst bladspenat (alt. vanlig hackad spenat eller färska spenatblad)
  • 1 mozzarella (alt. 1 dl riven ost eller 3 msk Philadelphia ost)
  • salt
  • peppar

Arbeta samman mjöl med smör/oja och ev. vatten till en deg. Låt den stå kallt en stund (ca 10-30 min). Förvärm ugnen till 200 grader. Fördela degen i en pajform. Förgrädda pajen i ca 10 min tills den fått lite färg.

Hacka och bryn löken i smöret tills den är mjuk och gyllene (medel till låg temperatur). Smaksätt med salt, peppar och smulad timjan (smula torkade kryddor mellan fingrarna så frigörs smaken bättre)  och rör om. Bred ut löken över formen. Tina spenaten och rör i creme fraiche, salta och peppra och rör om. Bred över blandningen över löken. Skiva mozzarellan och fördela över pajen. Grädda pajen i mitten av ugnen tills den är gyllene (ca 20-30 min).

Servera pajen ljummen, gärna tillsammans med ex. färsk salladsmix och skivad gurka. Vill man ha en mer matigare måltid kan man komplettera med en lätt soppa. Vill man variera pajen kan man byta ut spenaten mot ex. tomater. Även rester av smörgåskinka, en god korv eller andra grönsaker passar bra som fyllning.

