Spenat har på senare tid blivit en av mina absoluta favoriter bland livsmedel. Det är billigt, näringsrikt, snabblagat, har lång hållbarhet, är lätt att variera och ger god mat som även mina barn tycker om. Spenat lever upp till alla kriterier som jag ställer på vardagsmaten. Numera har jag även börjat variera mellan fryst bladspenat och hackad, samt färska spenatblad. Ibland byter jag ut det mot nässlor (de är ju gratis 🙂 ) eller andra gröna bladgrönsaker. Men spenaten har blivit en del av basen i min vardagsmat, därför att den alltid finns hemma och är så lätt att variera.

Näringsmässigt står sig spenaten bra – den kanske inte lever upp till sitt rykte om att vara mycket järnrik, men den innehåller flera nyttiga och viktiga ämnen. Det som varit på ”tapeten” på sistone är ex. folsyra och nitrat. Ja, nitrat – som man tidigare inte trodde hade några positiva hälsoeffekter alls. Men det man nu sett ifråga om nitrat i spenat och rödbetor är att den naturliga nitraten, som förekommer i dessa grönsaker, stärker kroppen. Den hjälper till att effektivisera användningen av syre i kroppens muskler. Man blir uthålligare. Även blodkärlen hålls renare mm. Blodtrycket sänks. Kort sagt nitrat i spenat eller rödbetor minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar och diabetes.

Spenat är även en viktig källa för folsyra, och enligt nyheterna den här veckan, har man konstaterat att skolelever som äter mer folsyra hade bättre skolresultat jämfört med dem som äter mindre mängd.  Spenat innehåller även en del andra bra ämnen. Då fryst spenat är mycket billigt i förhållande till vad den innehåller, tycker jag att den är en given grund i billig näringsrik mat.

Här är en variant på spenatsoppa som jag komponerade ihop på dagens kylskåpsinnehåll. Den blev lite sobrare en den vanliga rustika spenatsoppan jag brukar göra av hackad spenat. Men den var lika snabb som vanligt 🙂  och faktiskt ännu godare än den gängse. Plättarna blev lite mer gyllene tack vare rågsikt. Och råg är bra om man vill ha ett stabilare blodsocker. Rågsikt är en medelväg då det egentligen inte märks någon större skillnad i konsistensen jämfört med vanligt vetemjöl. Gott blev det i alla fall 😉

Smakfull bladspenatsoppa med creme fraiche (3-4 port)

Ingredienser:

  • 1 msk smör
  • 100-200 g fryst bladspenat
  • 1/2 l vatten
  • 1 buljongtärning (jag använde grönsaksbuljong men kyckling- eller köttbuljong går också bra)
  • salt
  • peppar
  • 1 rågad msk creme fraiche
  • 1 msk vetemjöl och lite vatten till redning

Smält smöret i en kastrull. Lägg i spenaten och låt den tina något. Koka gärna upp vattnet (smidigt i vattenkokare) under tiden. Häll över vattnet och rör om. Tillsätt buljongen och koka 3-5 min. Blanda ut mjölet i lite vatten och rör i soppan. Låt koka upp och blanda i creme fraichen. Låt koka ca 2 min, smaka av med peppar och salt.

Gyllene plättar (3-4 port)

Ingredienser:

  • 1 dl vetemjöl
  • 1 dl rågsikt
  • ca 4,5 dl mjölk
  • 2 ägg
  • 2-3 msk rapsolja
  • 1-2 msk smör till stekning

Rör ihop mjölet och vispa i hälften av mjölken till en klumpfri smet. Tillsätt resten av mjölken, äggen och oljan. Smält smöret i ett plättjärn och fördela smeten (ca 1 såsslev per ”lagg”). Grädda plättarna gyllenbruna. Saknar man plättlagg kan man använda en vanlig stekpanna (gärna gjutjärn) och klicka ut ca tre plättar åt gången. De blir dock ojämna i formen men smakar oftast lika bra… 🙂 Servera med ex. äppelmos, valfri bärsylt eller färska bär och lite socker.

