Häromdagen fick jag ett infall och ville laga köttsoppa. Från grunden. Soppgrönsakerna var billiga.

När jag handlade letade jag efter kött med ben till bra pris, och råkade hitta fläskben. Just då var jag lite disträ och reflekterade inte över att man normalt kokar buljong på nötkött och inte på fläskben. Eftersom jag skulle koka soppa tyckte jag att det räckte med 600 g fläskben då det var ganska mycket kött på benen.

Väl hemma satte jag igång och läste kokböcker. Jag insåg att det inte är så vanligt nu för tiden att man lagar köttsoppa från grunden. Men i min gamla kokbok från 60-talet (härlig guldgruva av nostalgi och även ”hederliga” husmorstips – ex. ett helt avsnitt med recept på korv och leverpastej, dvs. korv och leverpastej tillverkade från grunden från Sveriges alla hörn…), hittade jag ett antal recept på buljong, consumé mm. Jag fortsatte mitt sökande på internet, då jag insåg att jag inte alls hade lust att kasta bort soppgrönsakerna när väl buljongen var klar (vilket slöseri! 😉 ). Dessutom kokar man tydligen inte buljong på fläskben, men väl köttsoppa enligt min gamla kokbok. Dock saknades det recept på sådan soppa. På nätet hittade jag lite intressant material kring vad man åt förr – i början av förra seklet. Och då var det tydligen vanligt att man kokade köttsoppa på fläskben och rotfrukter/grönsaker.  Så efter lite funderande bestämde jag mig för att prova, och hitta på ett eget recept – med lite hjälp av de kokböcker jag har. Och till min stora förvåning blev det den godaste köttsoppa jag smakat. Mustig och smakrik.  I jämförelse med halvfabrikatet som finns att köpa på burk inser jag nu att färdig köttsoppa är en mycket blek kopia av hemmagjord.

Kryddpeppar är en krydda som jag tycker tar fram smaken på fläskkött. Lagerblad är också en given krydda i de flesta soppor/grytor som ska koka en stund. Den förhöjer smaken och ger mustighet. Enbär har jag aldrig provat till kött, men den ska passa bra till vilt. Fläsk är inte särkskilt vilt ;), men när jag gick i genom kryddhyllan (brukar använda luktsinnet när jag bestämmer mig för vad som passar bra), kom jag fram till att enbär nog skulle fungera. Och det gjorde det :). Det blev jättegott! Över förväntan faktiskt. Jag var riktigt orolig över hur det skulle smaka med fläskben (som var för smaklöst för att användas till buljongkok enligt kokboken) och utan buljongtärning. Men jag blev glatt överraskad.

Att först koka buljong i 4-5 timmar och sedan göra soppa kändes ganska främmande för mig. Då kött normalt är ätbart efter 30-60 min kokning (beroende på storlek), bestämde jag mig för att koka soppan direkt. Och det behövde jag inte ångra 🙂 . En koktid på 1,5-2 timmar räckte väl för att ge en smakrik soppa. Soppan går bra att förvara en eller två dagar i kylen eller kan med fördel frysas. Vill man göra storkok fungerar det att öka på mängderna ytterligare. Glöm bara inte att dimensionera grytan efter innehållet … 😉

Köttsoppa (ca 5-8 port; För 8 port – välj den större mängden)

Ingredienser:

  • 600- (1 kg) fläskben (med mycket kött)
  • 3- (5) stora morötter
  • 1 stor gul lök (alt. 2 små)
  • 1/2 – (1) purjolök
  • 1/4- (1/2) rotselleri
  • 1- (2) palsternacka
  • ca 2 liter vatten (fyll på tills fläskbenen är täckta)
  • ca 1,5 tsk salt (enligt kokboksrecepten för buljong: 1 tsk salt/per liter vatten, men det blev lite väl salt)
  • 5 enbär
  • 5 kryddpepparkorn
  • 2 lagerblad

Koka upp vattnet. Skölj fläskbenen noga så att ev. benflisor sköljs bort (det blir dyr soppa om man råkar bita sönder tänderna och tvingas gå till tandläkaren…). Lägg fläskbenen i en stor gryta (ca 5-10 l). Häll över vattnet och låt koka upp. Skumma med hålsslev (dvs tag bort skummet med en hålslev – om man så haver 😉 – eller med en vanlig större ”platt” sked/slev). Tillsätt salt och kryddor och låt koka ”långsamt” ca 45-60 min. Skala under tiden rotfrukter och lök. Skiva rotfrukterna i cm tjocka bitar, purjon ca 2-3 cm långa bitar och gör klyftor av den gula löken. Tillsätt morötter, rotselleri och lök. Låt koka ca 15 min och tillsätt sedan resten (palsternacka och purjo). Låt koka ytterliggare ca 30-60 min. Köttsoppa är långkok och det gör ingenting om den skulle råka koka någon timme för länge. Enligt kokböckerna bör ex. buljong på köttben (nöt) koka ca 4-5 timmar. Men denna soppa blev mycket smakrik redan efter ca 1,5-2 timmar. Soppan skall inte koka häftigt, men den bör sjuda/bubbla, annars kokar den inte tillräckligt. Smaka av med ev. salt.

Innan servering: Ta upp fläskbenen ur soppan och tag loss köttet (sitter löst efter kokning) och dela i bitar. Om soppan skall serveras till barn är det enklast att fiska upp kryddor och lagerblad innan servering (annars riskerar man att barnet råkar bita i ett pepparkorn och aldrig mer vill äta soppa…) Lägg tillbaka köttbitarna i soppan och rör om. Servera gärna med ett gott bröd till.

