Frukostmuffins har blivit en ”räddare i nöden” hemma hos oss, när det inte finns någon bra frukost hemma. Barnen älskar dem, de går snabbt att baka, och de är ett bra sätt att ta vara på alla små slattar som brukar finnas i kylen när det är dags att handla. Tål man inte mjölk är det ibland svårt att hitta på en bra frukost, men dessa muffins går bra att baka på enbart vatten eller havremjölk. Ibland är det svårt att få barn att äta frukost, och då brukar dessa muffins hjälpa.

Under min au-pairtid fick jag upp ögonen för Cornmuffins. Det är jättegoda muffins bakade på majsmjöl som oftast äts till frukost. När jag kom hem från USA köpte jag ofta muffinsmix när jag hittade det. Ibland hittade jag istället majsmjöl eller polenta och då gjorde jag egna recept. En period när jag studerade (oftast i juni innan första lönen kom), började jag baka muffins på vad som råkade finnas hemma. Det blev ett gott sätt att ta tillvara det som fanns kvar.

När det stod klart att vår äldste son inte  tålde mjölk var det svårt att hitta någon bra frukost till honom.  Han har hög förbränning och kom oftast till dagis efter frukost, så det var viktigt att han åt hemma på morgonen. Frukostmuffins blev ett sätt att få honom att äta bra. Han gillade inte att dricka havremjölk, men i ex. muffins, pannkakor och morotskaka tyckte han om det. En del havremjölk (Otleys och ICA:s Gott liv) innehåller kalcium och viktiga vitaminer som finns i mjölk. Tar man bort mjölken i kosten är det ju viktigt att ersätta den med något annat och då är havremjölk ett prisvärt  och smidigt alternativ.

Idag är frukostmuffins något jag lyxar till det med på helgen, eller bakar när det börjar bli tomt i kylen. Eftersom de går att variera lite som man vill och de ändå blir goda räddar de morgnarna när vi inte hunnit handla eller perioder när det kommit oväntade ekonomiska utgifter och matbudgetten blivit lidande. Detta är ett av mina favoritrecept och det känns extra roligt när man har hittat på det själv 😉 …

Frukostmuffins (12 st)

Ingredienser:

  •  ca 3-4 dl mjöl (1-2 dl fullkorn, 1dl vetemjöl/dinkel, 1 dl havregryn)
  • 1 tsk bakpulver
  • ca 1/2 dl olja (ex oliv- eller rapsolja)
  •  ca 1/4 tsk kanel
  •  lite ingefära
  • ca 2-3 dl vätska (ex. vatten, mjölk, yoghurt, grädde, fil eller havremjölk)
  • 1 msk brunt socker (alt. 1 msk honung eller mixad söt frukt)
  •  ca 1/2-1 msk hela linfrön (alt sesamfrön, kan utelämnas)
  •  1-2 ägg (alt. ca 1/2 dl bovetemjöl om man inte tål ägg)
  • ev. lite riven frukt eller bär (ex. 1/2 rivet äpple alt. 1 riven morot eller 1 dl frysta eller färska blåbär alt. vinbär)

Rör ihop de torra ingredienserna. Tillsätt sedan oljan och rör runt så att den fördelas. Rör i vätskan lite i taget och blanda i ägg. Vill man kan man även röra i lite riven frukt/grönsak alt. bär. Smeten fördelas i ca 10-12 muffinsformar (gärna muffinsplåt). Grädda ca 15 min i 200-225 grader i mitten av ugnen, tills de är gyllenbruna och inte är kladdiga i mitten.

Vätskemängden beror lite på hur grovt mjöl som används. Smeten ska vara kletig inte för rinnande (lösare smet tar längre tid i ugnen och gräddas i något lägre temp för att inte bli brända, för torr smet brukar bli ”grötiga” i smaken).  Kryddorna  kan bytas mot kardemumma.  Tål man inte mjölk passar havremjölk bra.  Tål man inte ägg är bovetemjöl en bra ersättning som hjälper till att hålla ihop muffinsarna. Det går även att helt utelämna ägg/bovetemjöl, men de har då en tendens att fastna i botten och gå sönder på mitten. Gott blir det ändå men inte lika roligt  att hantera. Muffinsen bör helst svalna innan man äter dem, då det är svårt att få loss dem hela ur formarna om de inte har fått svalna först. Men har man bråttom och är otålig (som mina barn är), går det förstås att äta dem ganska varma om man kan leva med halvtrasiga muffins 🙂 .  De går att spara en dag i förvaringsburk eller platspåse, men kan med fördel frysas. Numera får jag dock sällan några kvar att frysa…

