Idag blev maten jättegod, trots att jag höll på med andra saker och egentligen inte hade tid att laga mat. Men sist jag handlade hittade jag färska sejfiléer till bra pris, och färska fiskfiléer är snabblagat. Och gott.

Potatismos tycker jag är godast när man lagar det själv.  Använder man vattenkokare och delar potatisen i bitar innan den kokas går det mycket fort. Resten av tillagningen går lika snabbt som pulvermos… och struntar man i att använda färdiga kryddblandningar slipper man tillsats av glutamat. (Vill man slippa glutamat i buljong kan man välja kravmärkt, då den inte får innehålla glutamat.) Alla kryddblandningar innehåller inte glutamat, men använder man enskilda kryddor behöver man inte läsa innehållsförteckningar och kan dessutom själv bestämma hur smaken ska bli. Det finns en diskussion kring huruvida glutamat skulle vara farligt eller ej, men då det är en onödig tillsats, tycker jag att det inte finns någon anledning att äta det. Hemlagad mat blir god utan glutamat. Stämmer det som sägs om glutamat vill jag definitivt inte äta det … eller servera det till mina barn 😦 …

Snabblagad sej med purjolök (=Pocherad sej med purjolökstäcke)  (3-4 port)

Ingredienser:

  • 3 msk olivolja (alt raps eller annan värmetålig olja)
  • 1 msk smör (även Bregott går bra; Bregott = smör och rapsolja)
  • ca 400-600 g färska sejfiléer (väl tinade går också bra)
  • 1 purjolök
  • ca 1/2 dl grädde
  • 1 krm malen vitpeppar (vitpepparkorn går bra att mortla eller mala, så slipper man ha både mald och hel vitpeppar hemma)
  • 2-3 krm salt
  • dillkvistar

Skölj, klyv purjolöken på mitten och skiva den i ca 1-2 cm långa bitar. (Enklast ansar man purjolök genom att skära av de yttersta ändarna. Ta bort yttersta lagret. Skär sedan två snitt – som ett kryss – i den gröna delen. Den vita ska fortfarande hålla i hop. Skölj sedan mellan de uppskurna bladen, där jorden brukar dölja sig. När purjon är rengjord är det sedan enkelt att börja skära i den gröna änden.) Hetta upp oljan och smöret i en traktörpanna (eller annan stekpanna med lock, alt. låg vid och tjockbottnad gryta/kastrull). Bryn purjon under omrörning, tills den är mjuk men ej fått färg (ca 3 min). Puffa bort purjolöken och lägg ut fiskfiléerna i mitten. Krydda med salt och peppar och täck över fisken med purjon. Häll över grädde så att det täcker fisken. Låt sjuda under lock ca 5-10 min, tills fisken är klar. Fisken är vit och lite fast när den är färdig. Tag några dillkvistar och skär eller klipp den i ca 3 cm långa ”bitar” och fördela i pannan. Lägg över locket och tag bort pannan från plattan. Servera gärna med potatismos, råa morotsstavar och grönsallad.

Snabblagat hemmagjort potatismos (4 port.)

Ingredienser:

  • 10-15 potatisar (ej färskpotatis)
  • vatten till kokning
  • 2 msk smör
  • 1-3 dl mjölk
  • 1-2 krm salt
  • 1 krm mald peppar
  • 1 krm paprika
  • ev. en nypa muskotnöt

Koka upp ca 1-1,5 liter vatten i vattenkokare. Skala under tiden potatisen och dela den på mitten. Lägg i potatisen och häll över det heta vattnet, så att det precis täcker potatisen. Koka potatisen mjuk – ca 10 min. Prova med provsticka, då och då. Häll av vattnet lägg i smör och krydda. Mosa potatisen med potatisstöt eller elvisp. Späd ut med mjölk allt eftersom. Smaka av och krydda ev. mer efter smak.

