Nu är plommonen mogna. De är goda att äta som de är, men om man är pollenallergiker tål man oftast inte färska ”stenfrukter” och då är ett alternativ att koka kräm på dem. För egen del har jag märkt att plommonkräm även uppskattas av alla andra också…

Plommon har kort hållbarhet och de kan komma i rikliga mängder på kort tid. Det finns mycket gott man kan göra med dem förutom kräm. Marmelad, sylt, kompott, paj, mjuka kakor, plommonspäckat kött och kanske lite chutney? Kräm är dock min favorit, därför att det kräver minimalt med arbete och går snabbt att göra. Vill man frysa plommon, kan man kärna ur dem (dela dem på mitten med kniv och tag ur kärnan). Det är smidigt om man mäter upp mängden innan man fryser dem, eftersom de fryser ihop till en stor klump som sedan är svår att mäta innan den tinat. Vill man göra kräm på frysta plommon, är det smidigt att tina dem i en kastrull med lite vatten i botten på svag värme under lock.

Plommonkräm (4 port)

Ingredienser:

  • 5 dl plommon i bitar (exklusive kärnor)
  • 2 dl vatten
  • ca 4-5 msk socker
  • ca 1/4 – 1/2 kanelstång
  • 1/2 krm ingefära
  • ca 1,5-2 msk potatismjöl + 1/2 dl vatten

Skölj plommonen och dela dem med kniv. Tag bort kärnan och skär dem i ca 2-3 cm stora bitar. Lägg dem i en liten gryta och häll i socker, vatten, kanelstång och ingefära. Koka upp och låt sedan småkoka under lock i ca 10 min. Smaka av och tillsätt ev. mer socker efter smak. Rör ut potatismjölet i kallt vatten och tillsätt det sedan under omrörning. Koka upp under omrörning och tag sedan direkt bort kastrullen från värmen. Låt svalna, men den är även god att äta ljummen. Servera gärna med mjölk eller som efterrätt med en klick grädde, vaniljsås eller glass. Passar bra som mellanmål eller som komplement till frukost eller kvällsmat.

Plommon innehåller bland annat C-vitamin, folat, kalcium och lite järn och zink. Det innehåller även en del tryptofan som är ett protein som behövs för att kunna producera serotonin. (Vid för låg serotoninhalt finns risk för depression mm.) Det plommon annars är mest känt för är dess laxerande verkan. Så det kan vara bra att äta dem med måtta, men de är trots det väl värda att ta vara på …

Annonser