Kalops verkar det finnas många recept på. ”Vanlig”, skånsk, skotsk … osv. Vad skillnaden mellan svensk och skånsk är har jag inte riktigt lyckats utröna på nätet. Somliga påstår att det ska vara morötter i skånsk, men det är det även i den vanliga svenska kalopsen i de flesta recept jag har hittat. I något recept ansåg man även att det skulle vara lite brynt socker med i skånsk kalops, för att göra den riktigt mörk.

I mina vanliga moderna kokböcker finns bara kalops med morötter och utan socker, och kanske är det det, som är en vanlig kalops idag. I min gamla kokbok från 60-talet fanns bara kalops utan morötter och i registret hänvisade man skånks kalops till samma recept.  Däremot fanns det ett recept på fransk kalops med morötter. Och ärtor mm. Det verkar råda lite begrepsförvirring när det gäller kalops, men det kanske är det här som kallas utveckling…

Jag har lagat många köttgrytor, men faktiskt aldrig brytt mig om kalops. Personligen brukar jag vilja ha mer rotfrukter eller grönsaker och svamp i mina grytor. Men eftersom jag än en gång hittat jättefint nötkött på Lidl (Svenskt Höglandskött – kött från frigående svenska betesdjur), ville jag göra någonting klassiskt och gediget av det. I min bokhylla hittade jag en gammal broschyr från Svensk kötthandel med det passande namnet ”Lär dig laga det billigare köttet”. Här fanns ett enkelt recept på kalops som var riktigt bra.

Eftersom jag hade köpt 789 g nötkött räknade jag om receptet. I grundreceptet skulle det vara 500g till 4 port och 2 tsk salt. Men man blev ganska törstig, även om det var jättegott. Därför tycker jag att det nog räcker med ca 2,5 tsk salt till 800 g kött. Ska man endå koka kött i flera timmar tycker jag personligen att det är mer ekonmiskt och tidsbesparande att laga en större mängd. Det blir ju samma disk och det kostar lite el att hålla plattan varm… Men gott blev det. Och mycket mört. En svensk klassiker som står sig…

Här är min version av Svensk Kötthandels kalops. Jag ersatte smör med olja och minskade saltmängden något (när jag gjorde kalopsen använde jag 3 tsk salt – och det var som sagt – i saltaste laget). Enligt grundreceptet är koktiden med morötter lök ca 1/2-1 timme, men 1 timmes (totalt 1,5 h) kokttid tycker jag är att föredra. Köttet blev då mycket mört.

Kalops (6-7 port)

Ingredienser:

  • ca 800 g grytbitar ( alt. skär bitar av högrev, bog eller bringa om köttet innehåller mycket ben – dubbla mängden)
  • 3-4 morötter
  • 3 gula lökar
  • 3-4 msk oliv eller rapsolja (även smör går bra)
  • 2,5-3 tsk salt
  • 7-8 kryddpepparkorn
  • 3 lagerblad
  • 6,5 dl vatten

Hetta upp olja eller smör i en gjutjärnsgryta, tillsätt köttbitarna och bryn det under omrörning tills de fått fin färg. Tillsätt salt, peppar, lagerblad och mjöl. Rör om så att mjölet blandar sig väl. Tillsätt vattnet, lite i taget och rör om väl allteftersom. Koka upp och låt sedan småkoka på svag värme under lock i ca 30 min. (Om sådan gryta saknas – bryn köttbitarna lite i taget i en stekpanna, och lägg över dem allteftersom i en gryta. Tillsätt kryddor och mjölet. Vispa sedan ur stekpannan med vatten, dvs häll i lite vatten i taget och hetta upp under vispning, häll sedan över detta i grytan. Då löser det heta vattnet fettet och smakämnena som blivit kvar i stekpannan.)

Skala under tiden morötter och lök. Skär morötter och lök i bitar. Tillsätt dessa, rör om och låt koka i ytterligare i ca 1 timme. Servera med kokt potatis, rödbetor eller lingonsylt. Färska grönsaker passar också bra till…

