Idag fanns det överbliven gröt kvar i kylskåpet som jag inte riktigt visste vad jag skulle använda till. Oftast brukar jag ha med den i bröddegen, men jästen var slut. Jag ville ha kex till frukost och därför provade jag att blanda resterna av gröten i en kexdeg. Och det blev gott! Faktiskt jättegott. De blev aningens mjukare/saftigare än vanliga kex/kakor. Lite sega och knapriga på ytan. Mycket god smak… ett lyckat ”experiment” … 🙂

Goda frukostkex

Ingredienser:

  • ca 2 dl kall gröt (gärna grov rågmjölsgröt)
  • 2 dl fullkornsvetemjöl (annat mjöl går också bra)
  • 1 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 3 rågade msk smör (alt. Bregott eller olja)
  • 1/2 dl vatten
  • ev. sesamfrön, kummin, fänkål eller andra frön/nötter kryddor

Förvärm ugnen till 175-200 grader. Blanda mjöl, bakpulver och salt. Tillsätt smör och gör små bitar av det med en kniv. Arbeta in smöret i mjölet med en sked eller fingrarna. Häll i vattnet och rör om. Tillsätt gröten och arbeta in den ordentligt. Fördela degen i tre platta längder på en plåt. (Smord eller bakplåtspapper.) Vill man kan man toppa med sesamfrön, hackade nötter eller valfri örtkrydda. Jag provade lite olika varianter på de olika längderna men tyckte att de var godast ”naturella”. Grädda dem i mitten av ugnen ca 15-20 min tills de blivit gyllenbruna och doftar gott. Skär längderna i ca 3-4 cm breda bitar innan de hunnit kallna. De blev mjukare än vanliga kex men lika goda… 🙂

