Nu finns det gott om billiga rotfrukter och när de nu var så billiga som 2,90:-/kg fick jag med mig en hel del hem. Rotsaker har normalt lång hållbarhet om man förvarar dem svalt och mörkt. Men den rotselleri jag fick med mig hem började snabbt mjukna och därför valde jag att laga många rätter av den på en gång. Det blev till och med lite nya egna varianter…

Rotselleribiff med färsk sellerisallad

Rotselleribiffar med köttfärsröra (3-4 port)

Ingredienser:

  • 500 g rotselleri
  • ca 1 liter kokande vatten
  • 1 tsk salt (till kokvatten)
  • 1 liten gul lök
  • ca 200g köttfärs (om man har mer köttfärs kan man steka det med löken och spara det som blir över till nästa dags middag och använda den som grund till en pastasås/röra)
  • ca 4 msk oliv- eller rapsolja
  • 1 krm peppar
  • 1 krm salt (till köttfärsen)
  • 2 msk vetemjöl
  • 1 kvist persilja

Koka upp ca 1 liter vatten. Skala och skiva rotsellerin i skivor. Lägg den i en 3 l gryta och häll över vattnet och salta. Låt småkoka i ca 10 min. Bryn under tiden hackad lök och köttfärs i ca 1-2 msk olja. Peppra och salta. Tag ur köttfärsröran ur pannan. När selleriskivorna har kokat klart, tag upp dem ur vattnet och låt dem svalna så att det går att hålla i dem. (Spadet kan sparas några dagar och användas till skånsk vitkålsoppa, se nedan.) Vänd dem i mjölet och stek dem i oljan. När första sidan är klar, vänd dem och täck varje skiva med några matskedar köttfärsröra. Lägg på ett lock och låt steka några minuter. Garnera med färsk persilja innan servering. Potatismos eller kokt potatis och sellerisallad passar bra till.

Snabb sellerisallad (4 port.)

Ingredienser:

  • 1 bit rotselleri (ca 2oo-300g)
  • 1 msk senap (gärna sötstark)
  • (ev. 2-3 rivna äpplen)
  • 1,5-2 dl mild naturell yoghurt
  • 1 msk pressad citron
  • salt och grovmalen peppar efter smak

Skala och riv rotsellerin (ev. äpplen rivs och blandas i), smaksätt med senap, yoghurt, citron och kryddor. Rör om ordentligt. Klart att serveras direkt men står sig någon dag eller två i kylen.

Här är ett recept på Skånsk vitkålssoppa som är hämtat ur min favoritkokbok ”Laga gott av grönsaker och frukt” (1985). I grundreceptet använder man 40o g tärnat fläsk, men jag bytte ut det mot ett packet bacon och det blev lika gott.

Skånsk vitkålssoppa

Skånsk vitkålssoppa (4 port.)

Ingredienser:

  • 1 bit vitkål (ca 500 g)
  • 2 morötter (ca 200g)
  • 1 gul lök (ca 75 g)
  • 1 palsternacka (ca 100g)
  • 4 potatisar (ca 300g)
  • (jag lade till ca 2 dl rotselleri i bitar)
  • 400 g småfläsk (tärningar, kan bytas mot 1 pkt bacon, skuret i små bitar)
  • 1,25 liter vatten (avkok från selleribiffarna går bra att använda)
  • 1 buljongtärning
  • (ev. salt, om avkok på selleribiffarna används är det redan salt i detta)
  • 1 krm mald peppar

Strimla kålen och skala och skär rotfrukter, potatis i bitar. Hacka löken grovt och fräs lök och fläsk/bacon i grytan. (Jag använde 1 msk olja i botten för att det inte skulle bränna fast och jag tycker att det ger smak om man bryner alla ingredienser några minuter innan vattnet tillsätts.) Tillsätt övriga ingredienser, vatten och buljong och låt koka under lock i ca 30 min. Smaka av med peppar och ev. salt. Vill man kan man enligt kokboken servera med senap och bröd. Jag toppade med lite bladpersilja i grytan (vill man ha det snyggare kan man garnera med persiljan direkt i tallriken istället…).

