Rotmos hör hösten och vintern till. Det tillhör vår husmanskost och kålrötter sägs härstamma från Sverige. Den är rik på C-vitamin, folat, mineraler och fibrer. Nu på hösten är det gott om billiga kålrötter av bra kvalitét så det är nu man får passa på att frossa i rotmos, brynta kålrötter, ugnsbakade kålrötter och kålrotslådor. Här nedan är ett recept på rotmos. I min gamla kokbok gjordes rotmos utan morötter, men själv föredrar jag den modernare varianten med morötter. Det enda luriga  med kålrötter är att de ibland kan ha en lite frän smak som inte alltid uppskattas av barnen och kålrötter i slutet av vintern kan vara ”träiga”. Men oftast är kålrötter milda i smaken. Min äldste son älskar rotmos men totalvägrar att äta när det smakar fränt eller är träigt, men som tur är har han förstått att det inte blir så varje gång. Nu på hösten brukar dock kålrötterna oftast smaka bra…

Rotmos (4-6 port.)

Ingredienser:

  • 1 kålrotshuvud
  • 5-6 potatisar (eller fler om man vill eller har ett litet kålrotshuvud)
  • 3-4 morötter
  • Vatten så att det täcker rotsakerna
  • 1 buljongtärning (grönsaks- eller köttbuljong passar bäst, spad från kokt fläsklägg kan ersätta vatten + buljong)
  • peppar och salt efter smak
  • 1-2 msk smör (tål man inte mjölk kan man utelämna smör eller använda rapsolja alt. mjölkfritt margarin)

Koka upp vatten (vattenkokare är smidigt eller om man har spad från ex. fläsklägg eller korv). Skala kålrot och morötter och skär i bitar. Lägg bitarna i en stor gryta och häll i vatten så att det täcker rotfrukterna. Koka upp och låt koka i ca 20 min under lock (låt det vara lite öppet, ej helt stängt, dvs. på ”glänt”). Skala under tiden potatisen och dela dem i stora bitar. Tillsätt potatisarna och rör gärna om så att potatisen blandas med resten. Låt koka ytterligare 20 min under lock. Känn sedan meden en provnål om bitarna är mjuka. Häll av vattnet och spara det. Tillsätt smör och smula ned buljongen i grytan. Mosa rotfrukter/potatis med ex. en potatisstöt eller elvisp. Det går även att mosa med en gaffel i brist på bättre, men det är lite jobbigare och tar med tid. Späd sedan med den avhällda vätskan under omrörning. Vill man ha fast mos räcker ca 2 dl, men personligen tycker jag att det blir bäst när man använder all vätska. När moset kallnar blir det lite tjockare.  Smaka av med salt och peppar efter smak. Toppa gärna med klippt persilja och servera med kokt fläsklägg, fläsk- eller köttkorv, falukorv eller som vegetariskt alternativ t.ex. kokta bönor eller vegetter.

Annonser