Vissa dagar är värre än andra och hur man än försöker går allting på tok 😦 … häromdagen var vi alla på dåligt humör av olika orsaker och äldste sonen som varit sjuk några dagar ville inte göra läxorna. När vi var som mest uppretade satte sambon igång och fixade i ordning i köket. Plötsligt hörde jag ett konstigt ljud följt av en harang svordomar och ljudet av glaskross.

Jag rusade ut i köket och där låg hela ugnsluckans ytterglas i en hög på golvet. Förmodligen hade det varit spänningar i glaset och när spisen skulle rengöras rämnade hela glaset… Jag var häpen. Spisen hade i och för sig ett antal år på nacken, men inte trodde jag att den så lätt kunde gå sönder. Tänk om vår minste skulle ha stått jämte spisen när det hände! Inte trodde jag att spisluckor bara kunde krackelera…

Ja, spisen har jag varit innerligt trött på ganska länge, luckan var otät och det blev ojämnt gräddat. Temperaturen kunde variera ganska kraftigt. Vi brände oss på utsidan av luckan och barnsäkerhetsspärrens plastbit hade spruckit och ramlat bort, så det krävdes grytlappar för att öppna ugnsluckan… Att koka upp något tog så lång tid att jag oftast fick gå ifrån och lämna spisen åt sitt öde och istället hjälpa barnen. När det väl kokade, kokade det oftast över om man inte lyfte bort grytan medan plattan kyldes ned något. En uttjänt spis av märket AEG.

De har aldrig varit mina favoriter. För länge sedan ringde jag och frågade om det var fel på spisen då snabbplattan var så långsam. På AEG svarade man att det skulle ta 10 min för 1 liter rumstempererat vatten att koka upp… jag brukar använda kallt kranvatten och därför har jag inte tid att vänta i köket vid spisen, medan vattnet kokar upp…

Ja, slutet gott allting gott… idag kom den nya spisen. En spis med glaskeramikhäll och varmluftsugn av ett svenskt märke, som brukar stå för kvalitet. Men jag vill prova den, innan jag säger att det är kvalité. Det flesta svenska produkter tillverkas ju inte i Sverige längre. Jag vill inte misstro andra länders produktion, men min erfarenhet är att när produktionen flyttas till låglöneländer händer något med kvalitén… åtminstone var det så med en viss symaskin jag köpte ny, i tron att den skulle hålla samma kvalité som min gamla i metall. Det slutade med att jag efter ett antal svordomar när jag sydde i svåra tyger, valde att byta till en annan kvalitetsmaskin av ett tyskt märke som höll måttet… Nu är AEG också tyskt, så bara för att något är tyskt, är det i och för sig inte heller någon garanti för god kvalitet längre, i vår allt mer multinationella värld.

Min teori kring AEG spisarna är ganska fördomsfull. Tyska män är mer kända för att ha hemmafruar än för att hjälpa till i hushållet. Så tyska konstruktörer, vilka enligt samma fördomar förmodligen var män, (när min spis konstruerades för x antal år sedan) kanske aldrig hade lagat mat?!  Och i så fall blev kanske deras spiskonstruktioner där efter? Saker blir ju inte bättre än de krav konstruktören ställer på produkten.

Nu ska det bli spännande att börja laga mat på ett nytt sätt. Med glashäll som ju påminner lite om gasspis, ifråga om att det går snabbare att förändra temperaturen, och varmluftsugnen verkar spännande :)….  Den nya spisen borde även dra mindre ström :), vilket torde innebära att matlagningen blir billigare och jag kan köpa dyrare råvaror ;)…  Dagen slutade bra, sonen gjorde läxorna som var kvar, utan minsta protest. Han skulle få tillbaka sitt playstation som jag ryckt ur för några veckor sedan när jag tyckte att han spelade för mycket… Det är inte läxornas svårighetsgrad som är problemet, snarare tvärtom. Han är bara såå uttråkad av att göra samma sak, om och om igen… som han egentligen redan kan.

Nu håller vi på och bränner ur den nya ugnen, vilket var en tidsödande procedur. Det blir ingen ugnsbakad kyckling ikväll heller. Och tydligen måste vi köpa särskilt rengöringsmedel till keramikhällen. Lite knepigt att jag inte bara kan använda varmt vatten och diskmedel som jag brukar för den dagliga rengöringen. Smart affärsidé att tillverka en spis som kräver ett speciellt rengöringsmedel… Imorgon ska jag inviga den nya spisen 🙂 … och det ser vi alla fram emot! 🙂

