Som variation till grillad eller ugnstekt kyckling är kokt kyckling ett smidigt alternativ. Det enda ”arbetsamma” med det är att diska den stora grytan efteråt… åtminstone tycker jag att det är otympligt att diska saker som inte får plats i diskhon… Enligt min gamla kokbok är det mer ekonomiskt att koka eftersom det då även blir buljong. Här är min version av ”Sparas Kokboks” recept:

Kokt kyckling (eller höna) (4 port.)

Ingredienser:

  • 1 kyckling eller kokhöna (har man en stor gryta kan man med fördel koka två på en gång)
  • vatten så att det täcker kycklingen/hönan
  • 1 tsk salt/liter vatten (till en kyckling brukar det gå åt ca 4 l vatten och 4 tsk salt)
  • 1/2-1 gul lök
  • (ev. en bit purjolök och/eller en liten bit rotselleri)
  • 1 morot i stora bitar (ca 3-4 cm)
  • 6-8 vitpepparkorn (kan bytas mot svart- eller kryddpepparkorn)
  • 1 lagerblad (kan uteslutas men ger lite mustigare smak)

(Om kycklingen/hönan är djupfryst, tina den enligt anvisningar på förpackningen.) Lägg kycklingen/hönan i en stor gryta. Mät upp vatten och häll i så att det täcker. Tillsätt salt och koka upp. Skumma om det behövs och sänk värmen så att det får sjuda. Tillsätt pepparkorn, lagerblad, morot, lök och ev. purjolök.  Man kan även koka med en liten bit rotselleri. Låt koka ca 45-60 min. Tag upp kycklingen/hönan och sila av kycklingskyn (=spadet = ”buljong”). Vill man kan man använda ca 4 dl av detta och använda som basen för en sås till serveringen. Spara gärna resten i kylen eller frys in. Spadet kan ersätta buljongtärning i sås och soppor. Servera den kokta kycklingen/hönan antingen som den är eller rör ned bitar av den i valfri sås (t.ex. curry-, tomat-, grädd- eller skysås). Pasta, ris eller potatis och grönsaker passar bra till.

 

Sås  (bottenredning, grundrecept; 4 port.)

(Bottenredning: börja med fett och mjöl, sedan vätska; Toppredning: börja med vätska, sedan tillsätts mjöl/stärkelse utrört i kall vätska, i en fin stråle under omrörning)

Ingredienser:

  • 1-2 msk fett (smör alt olja)
  • 2 msk mjöl
  • 4 dl vätska (kall eller varm går lika bra, ex. spad, vatten + buljongtärning, mjölk el. dylikt)
  • ev. 2-3 msk grädde (ej nödvändigt men är en bra smakbärare som lyfter det mesta)
  • ev. salt och peppar efter smak
  • ev. ”smaktillsatser” ex. kryddor, soja, citron, persilja/dill, hackat ägg, riven ost, pepparrot, tomatpuré osv (ibland fungerar flera tillsammans, ibland blir det bättre utan beroende på vad som serveras till…)

Hetta upp fettet och vispa ned mjölet. Bryn ca 3 min under omrörning, för att ta bort mjölsmaken. Vispa ned vätskan, lite i taget. Låt småkoka i ca 3-5 min under omrörning (annars bränns såsen i botten). Tillsätt ev. grädde och smaktillsatser under omrörning och låt såsen bli varm men låt den ej koka (tills det ryker men ej bubblar). Kokar den är det stor risk att såsen skär sig. (skär sig = såsen koagulerar dvs. den skiktar sig i klumpar och vätska) Smaka av flera gånger tills resultatet är bra. Det går alltid att krydda lite extra, men är jobbigare tvärtom. Men är olyckan framme går det förstås att späda med mer vätska…

Skulle såsen skära sig är den fortfarande god och fullt ätbar, men den ser inte så aptitlig ut. Till vardags är det synd att kasta sås som skurit sig. Råkar man bränna vid en sås kan man rädda den genom att snabbt sluta röra och hälla över den i en annan kastrull. Har man tur har såsen inte hunnit ta smak av det brända. Det som smakar bränt är inte så hälsosamt att förtära och man kanske ska vara glad att det smakar därefter… Ett tips för rengöring av bränd kastrull som jag testat med gott resultat är att hälla i lite tvättmedel och vatten i kastrullen och låta det stå över natten. Sedan lossnar det förvånansvärt lätt. Numera har jag lärt mig av mina misstag och det är lyckligtvis länge sedan det blev svartbränt i min såskastrull… 😉

Annonser