De sista dagarna har jag ägnat mig åt kylskåpsrensning… Inte så kul, men billigt 😉 …

I går åt vi upp de sista resterna av en kokt kyckling och spagetti. Det krävdes dock lite fantasi då min äldste son inte gillar uppvärmd pasta. Han gillar den inte wokad heller… För egen del tycker jag att just pasta är gott att woka ihop med grönsaker och kyckling eller kött, och det gör de andra i familjen också. Men min äldste son har mycket kräsna smaklökar, trots sin goda aptit…

Så igår testade jag något nytt med pastan. Jag skar spagettin i dm-långa bitar och hettade upp den i någon msk olja. Sedan hällde jag över 1-2 dl hemkokt kycklingbuljong och lät det ”småkoka” en stund, så att det kokade ihop. Det tyckte min sparsmakade son var jättegott! Det vill han ha fler gånger…

 Kycklingresterna värmde jag upp tillsammans med kokt broccoli och lite överbliven currysås, vilken jag också drygade ut med någon dl kycklingbuljong. Även det blev gott! Ibland är det enkelt att laga mat 🙂 … bara att värma, röra ihop och smaksätta. Bon apetit!

Idag blev det en gratäng på lök, potatis och fläsk, med nykokta rödbetor och en liten smörklick till. Det tog lite längre tid, men krävde inte så mycket av min närvaro i köket. Det lagade sig ganska bra självt… Vad mindre roligt var, var att en stor del av potatisarna i den där potatissäcken som jag köpte så billigt för en tid sedan, visade sig vara gröna i skalet! Till mitt stora förtret!!! Ja, prata om att köpa grisen i säcken när man köper potatis säckvis…  😐

Grön potatis innehåller nervgiftet solanin, och när jag läste biologi på gymnasiet fick jag lära mig att man ska kasta hela potatisen även om det bara är lite av den som är grönt. Nyligen läste jag dock att man får bort mellan 30-80% genom att skala potatisen. Men det betyder inte att jag medvetet tänker bjuda familjen på skalade f. d. gröna potatisar (låter lite mordiskt tycker jag… 😉 ) . Fast det känns lite lugnare nu, om det skulle slinka med någon av misstag… det är ju inte alltid man har tid att syna alla så noga innan man skalar dem. Den här säcken kommer jag dock att inspektera mycket noga, då minst var tredje potatis jag tog upp lyste grön när jag borstade den  😕

Tja, potatis brukar jag inte köpa säckvis, just därför att man inte vet vad det egentligen är man köper. Men ibland, när priset är mycket fördelaktigt på närodlad potatis i säck, är det lite för lockande för att jag ska låta bli. Och när något är för bra för att vara sant, är det väl dessvärre precis vad det är…

