Ibland måste man baka bullar… 😉 … inte för att det är ett måste rent näringsmässigt, men det hör liksom till när man har barn. Ungefär lika viktigt som att läsa saga på kvällen eller att åka och bada på sommaren när solen väl skiner…
 
 Så efter lite påtryckningar gick jag med på att inviga den nya ugnen med ett bullbak. Vanliga enkla kanelbullar… fast jag bakade inte så mycket, jag hjälpte mest till. Och resultatet blev lite varierande storlek – men inget smakar så bra som det man bakat själv… även om mamma fick hjälpa till lite på ett hörn. Ja, jag frös in några stycken också, det blev ju ett tiotal över när vårt ”bullkalas” var slut…
 
Tja, vill man göra något tillsammans med sina barn som de faktiskt uppskattar och är stolta över efteråt, då är bullbak en bra sysselsättning. Lyckas man sedan spara några till frysen, innan familjen kastar sig över dem, ja, då har man ju även billigt fika klart att ta med på utflykter. Att fika med barn på café brukar bli dyrare än man tänkt…
 
Det kanske inte är så ekonomiskt att baka bullar om de i princip försvinner samma dag som man bakar dem. Men bakar man inte så ofta är det värt att få ”frossa” i bullar. Jämfört med godis och färdigköpta bakverk är det i alla fall billigare. Och godare. Kanske lite mindre onyttigt också. Jag brukar minska socker och fettmängden i själva degen och istället ha ganska rejält som fyllning, för då smakar det mer än vad det egentligen innehåller. Och när vi skulle baka de här bullarna räckte inte smöret, så jag drygade ut det med lite rester av creme fraiche i själva degen. Till fyllningen fick Bregott duga, och det smakade lika bra… 🙂
