Idag var en sådan där dag när vi var trötta och ingen hade lust att laga mat. Det märks att hösten är här…

Men har man barn får man ta sig kragen vare sig man vill eller ej, så jag satte till slut igång och improviserade lite. Det blev vanligt jasminris, fiskfiléer i creme fraice och spenat till middag samt ugnspannkaka special till efterrätt. Det var bär i botten av formen och rätt vad det var sprang det hål på några ställen och röd bubblande lava (jordgubbar) började sippra ut. Äldste sonen och jag satt och tittade fascinerat på pannkakan allteftersom allt fler vulkanutbrott uppstod. Det såg faktiskt ut som sonens lavaexperiment som han fick i julklapp. Sonen tyckte att pannkakan skulle heta Lavalandet…

Lavalandet efter utbrottet...

 Det var mycket grädde i smeten – det fanns lite att ta till vara här hemma. Men som efterrätt tycker jag att det är ok att ha det ibland. Pannkakan blev nästan som en mjuk kaka och det behövdes egentligen ingenting till.

Fisksåsen blev riktigt god, trots att den inte var så genomtänkt och kom till i alla hast… Jag orkade inte tina fisken i förväg, utan lade två stora filéer direkt i en traktörpanna, med ca 1/2 dl vatten i botten. Fisken fick tina på ganska svag värme i ca 5 min under lock. Sedan vände jag dem och lade i ca 1/2 msk smör,  droppade över lite citron och saltade och pepprade. Det fick sjuda ytterligare ca 5-10 min. Till sist rörde jag ner ca 2 msk creme fraiche och lät det småsjuda tills creme fraichen smält. Det blev gott och skysåsen fungerade som den var utan ytterligare redning.

Lavalandet (ugnspannkaka special…) (4 port.)

Ingredienser:

  • 2,5 dl fullkornsvetemjöl (alt. dinkel, vanligt vetemjöl eller mannagryn)
  • ca1-2 dl vatten
  • ca 2-3 dl vispgrädde (alt mjölk, creme fraiche, yoghurt eller havremjölk)
  • 3 ägg
  • ca 1-2 dl valfria bär (jag använde en blandning av jordgubbar, blåbär, hallon och björnbär)
  • 2-3 msk brunt rörsocker
  • Lite smör (smörj formen i botten)

Sätt ugnen på ca 200-225 grader. Smörj en ugnssäker form och bred ut bären. Strö över sockret. Om bären är frusna, förgrädda ca 5 min i mitten av ugnen (tills bären tinat något). Häll mjölet i en bunke eller skål och vispa ned vätskan, lite i taget. Tillsätt äggen och vispa. Smeten skall vara lite mer tjockflytande än pannkakssmet, men fortfarande rinnande. Om den är för stabbig, tillsätt mer vätska. Häll smeten över bären. Grädda i mitten av ugnen ca 30-45 min.

