Idag råkade jag passera fiskbilen utanför stormarknaden och eftersom det inte är varje dag som jag handlar färsk fisk, passade jag på att lyxa till det lite. Det blev inte direkt billigt men prisvärt… och jättegott! Fiskrätten serverade jag med Black rice mix (en blandning av svart ris och fullkornsbasmatiris) och skivad färsk röd paprika.

Svart ris är mycket rikt på antioxidanter (en del anser att det t.o.m. är nyttigare än blåbär…) och är dyrare än vanligt ris. Därför köper jag det sällan (hittade det på City Gross till acceptabelt pris) och använder det vid speciella tillfällen. Som idag när jag köpt färsk benfri kolja. Röd paprika är en s.k. C-vitaminbomb och ska innehålla mer C-vitamin än ex. apelsiner. Det finns förstås billigare mat att köpa, men under den mörka årstiden, när influensor och virus härjar och immunförsvaret inte direkt är på topp, finns all anledning att unna sig små nyttiga ljuspunkter då och då.

300 g kolja och 100 g frysta räkor kostade 67 :- och jämfört med att kanske unna sig en chipspåse, godis eller hämtmat, så är det mer värt att lägga pengarna på något som både ger känslan av fest och ger kroppen vad den behöver… Vi avslutade med några bitar god choklad. Det har ju redan börjat komma bra erbjudanden på choklad av hög kvalitet – och den är ju numera ganska nyttig … 🙂

Så vill du unna dig en liten lyxig ljuspunkt i höstmörkret, köp något gott och näringsrikt och gör en liten festmåltid mitt i veckan… och njut av den med gott samvete … Näringsrik mat stärker immunförsvaret, vilket även endorfinerna gör. Endorfiner bildas när man unnar sig saker som gör en glad. Och även i choklad finns det gott om ämnen som hjälper till att frigöra endorfiner. Ett starkt immunförsvar hjälper till att hålla oss  friska – och det är som bekant billigare att vara frisk än sjuk. Så det är ju klart lönsamt att ibland unna sig det lilla extra – med gott samvete. För har man dåligt samvete bildas mer stresshormoner – och de har ju rakt motsatt effekt…

En fördel med räkor till fisk är att man behöver så lite av dem för att ge fisken mycket smak och en lite lyxigare känsla. Dill är en bra smakgivare och ibland glömmer man bort att den även har ett högt näringsvärde.

Lyxig kolja (4 port.)

Ingredienser:

  • ca 300 g färska koljafiléer (alt. annan vit fisk, om fryst tina enligt anvisning)
  • 100 g räkor med skal (tina och skala, alt skalade men oskalade har mer smak)
  • 2 msk olivolja (alt. valfri värmetålig olja)
  •  2 krm salt
  • 1 krm peppar
  • ca 1/2 – 1 msk pressad citron
  • 1 – 1,5 dl grädde (kan bytas mot 1/2- 1 burk creme fraiche)
  • 4-5 st dillkvistar (dela den i ca 3-4 cm bitar – den behöver inte hackas utan kan nypas av i stora bitar)

Hetta upp oljan i en traktörpanna eller annan panna eller gryta med lock. Lägg i fisken och fräs den hastigt på var sida på medelgod värme. Sänk värmen, peppra, salta och häll över citron. Häll över grädden och låt sjuda ca 3-5 minuter under lock på svag värme. Kokar det för häftigt gör citronen att grädden skär sig och fisken blir lite ”träig” och överlagad av för hög värme. När fisken ser klar ut (den blir vit och fast även i mitten) strö över de skalade räkorna fördela dillen. (Frysta räkor kan snabbtinas genom att de läggs i en skål med kallt vatten). Lägg över locket och tag bort pannan/grytan från spisen. Räkor och dill blir lagom varma på ”eftervärmen”. Servera gärna med rismix eller vildris och färska grönsaker.

Annonser