Förr tyckte jag att fönsterputsning var ett av de värsta städmomenten, men sedan jag lärt mig några bra knep har resultatet blivit så bra att jag numera tycker att det nästan är roligt att putsa fönster…

Tidigare använde jag vanlig fönsterputs och en handduk och det brukade vara svårt att få till blanka fönster utan ludd. Det brukade bli smutsigt efter bara några veckor igen… men efter att ha läst lite goda råd och via en jobbarkompis lärt mig att använda egen blandning blir det både bra och håller sig rent längre. Och när jag vet att fönstren håller sig fina länge, känns det roligare. Och fönsterputsblandningen var billigare än färdig fönsterputs…

Så vad var det i hennes fönsterputsblanding? Jo, något så enkelt som hett vatten (vanligt varmvatten ur kran), vanligt handdiskmedel och en skvätt ättiksprit (12% duger). Ättikspriten hjälper till att lösa smutsen och gör att smutsen inte fastnar lika lätt igen. Eftersom det både är hett vatten och ättiksprit fungerar blandningen även när det är kallt ute (har dock inte provat kallare än ca  5-10 minusgrader). Ofast använder jag Yes, men alla diskmedel av någorlunda kvalitet fungerar bra. Billiga diskmedel är oftast mycket utspädda, men de fungerar ju bra om man använder tillräckligt mycket (om det fortfarande blir billigt när det går åt så mycket är en annan sak…).

I övrigt ska man undvika att putsa fönster när solen ”ligger på”. Dvs när solen skiner starkt direkt på fönstren brukar det dels vara svårt att se om det faktiskt blir rent, och dels brukar fönstren bli ”flammiga” om man putsar när solen ligger på. Däremot är det smart att passa på och putsa fönster i dagsljus, eftersom det är lite svårt att se om fönstren blir riktigt rena i bara lampljus. Ibland har man inget annat val, utan måste putsa fönster när det redan blivit mörkt ute, men det brukar synas vid första bästa soliga dag att resultatet inte blev så lysande…

Nya handdukar är oftast luddiga och resultatet blir bättre om man använder en gammal urtvättad handduk. Men framförallt är det att ”torka” med en fönsterskrapa som gör den stora skillnaden, mot att torka med en handduk.

När fönstren är mycket smutsigt (ex. vid trafikerade vägar) brukar trasor och vatten bli snabbt smutsiga och byter man inte trasor och vatten mellan varje fönster blir det inte rent. Jag brukar använda gamla uttjänta T-shirts mm som jag klipper sönder i lagom stora trasor. Sedan använder jag en och samma trasa till att först blöta ned fönstren. En annan för att gnugga rent och en vanlig vävd handduk som jag torkar skrapan och fönsterrutans kant med. Det gör att nästan allt det svarta samlas i den första trasan.

När man ”skrapar” fönstren ska man börja uppifrån och ned. Man drar skrapan vågrätt åt samma sida. Torka skrapan efter varje drag. På så vis slipper man att få ränder och flammighet. När man torkat hela fönstret med skrapan, torkar man försiktigt runt kanterna på rutan med handduken.  Lister och fönsterbräda blir rent med samma ”fönsterputsblandning” och trasor eller svamp.