Ibland finns lösningar på saker närmare än man tror. Som nypon t.ex.

Sedan klockorna ställdes om till vintertid igen (eller normaltiden som det visst heter om man ska vara korrekt), har mina barn envisats med att fortsätta efter sommartid. Numera vaknar alltså den lille vid kl 4.30. Varje morgon, vardag som helgdag. Jag försöker att hålla honom vaken om kvällen, men det hjälper inte…

Nu hjälper inte nypon mot hans tidiga morgonvanor heller, men de hjälper indirekt. De hjälper mot svullnader under ögonen – sådana man får om man sover för lite 😐 . Och efter några veckors konstant sömnbrist vill jag inte längre se mig i spegeln, och då måste man ju till slut göra något åt saken 😉 …  Klassisk konditionsträning, bastu och allt annat som innebär att man får igång blodcirkulationen och svettas hjälper. Att hålla dammfritt hemma kan hjälpa (dammig luft kan tydligen ge ringar under ögonen). Men ibland kan det bli så, att man varken hinner sova tillräckligt eller att träna och då kan nedanstående recept på ögonvatten vara värt att prova. Även ingefära ska bidra till ökad blodcirkulation och den är ju nyttig i sig, så den smyger jag numera ner i mina smoothies, sallader och all annan mat där den kan tänkas passa in. Det blir ju en och annan tur i joggingspåret också – för en sömnig hjärna måste få någon form av kompensation om den ska fungera…

Grönt te ska öka blodcirkulationen och sägs även vara bra mot det mesta. Men det ska förtäras med måtta, om det inte ska gå illa. De flesta har nog hört historien om damen som drack kopiösa mängder grönt te och sedan blev allvarligt sjuk. Men som med allting som faktiskt har någon effekt kan det vara skadligt när det överdoseras. Med risk för att framstå som en mycket tråkig svensk – lagom är faktiskt ofta bäst… 😉

När det gröna teet har dragit färdigt kan man använda den avsvalnade tepåsen på ögonlocken och själva teet som ansiktsvatten. Men det är även bra att dricka det – om än med måtta… 😉

I min bok hemma i bokhyllan med recept på hudvårdsprodukter hittade jag följande recept:

Ögonvatten mot påsighet

Ingredienser:

  • 1 msk torkade nypon
  • 1 dl destillerat vatten (jag använde vanligt kallt kranvatten och det gick bra, men hållbarheten blir bättre med ”destvatten”)

Koka upp vattnet och häll det över nyponpulvret (rör om så att det inte bildas klumpar), låt det sedan dra minst en timme. Sila (förmodligen ska man använda silduk, men jag använde kaffefilter i brist på bättre – och det gick ju också bra 😉 ) och använd ögonvattnet till att badda svullna ögonlock med. Det fungerar även bra mot påsar under ögonen. Enligt boken blir det bäst resultat om man dränker in en liten kudde av gasbinda och lägger den som en kompress.

När jag ändå hade köpt nyponpulver (ej färdig nyponsoppa, utan krossade torkade nypon), kollade jag upp deras näringsvärde och insåg att detta var ju ett superbra kosttillskott. Nyponpulver av skalet  innehåller vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer (särskilt C-vitamin, men de innehöll så många viktiga näringsämnen att det nästan är enklare att räkna upp de som inte är med… ). Nyponpulver kan användas till att göra egen nyponsoppa eller att strös över yoghurt t.ex. över müslin. Eller blandas med i en smoothie.

Man kan även köpa helnyponpulver och då är även fröna/kärnorna med. Då blir det ännu mer näringsrikt 🙂 , för där finns bl.a. galactos som hjälper att hålla lederna i trim, e-vitamin och omega 3. Eftersom nypon är en inhemsk växt och därmed ett förhållandevis billigt livsmedel, tycker jag att det är ett ovanligt billigt och bra kosttillskott. Vill man kan man även plocka själv, torka och krossa. De växer vilt lite varstans… 🙂

Och sedan jag började äta nyponpulver som kosttillskott har jag ibland kännt mig riktigt sugen på det. Faktiskt mer än godis. Förutom choklad – det finns nog inget som slår det… 🙂

