Cornmuffins

Ibland behöver man något speciellt till frukost. I alla fall jag  när jag är supertrött. Då saknar jag aptit, men har man morgonpigga barn som behöver mindre sömn än man själv så får man masa sig upp ändå… 😦

 
Idag är en sådan dag. Den minste somnade vid åtta i går kväll,och jag trodde att han skulle sova till kl 6… men det gjorde han inte. Vid tvåtiden ville han att jag skulle följa med till toaletten. Vid halvfyra ville han ha frukost. Vi som åt mysmat vid sju – då trodde jag att man skulle vara mätt hela natten…
 
Som tur var skulle den hungriges pappa upp och jobba och gav honom frukost. Men när han åkt halv fem var det min tur att ta vid… och det var inte någon pigg mamma som kom upp. Nej, jag höll på att slänga sopor i kylen, hälla kallt te-vatten i kaffekoppen i stället för kaffet jag ville ha… hjärnan är liksom inte med… den ligger nog kvar i sängen och sover…så idag blev det min version av amerikanska cornmuffins till frukost. Det låter godare med majsmuffins sa min äldste och slukade fem stycken…
 
Cornmuffins (majsmuffins) (12 st)
 
Ingredienser:
  • 3-4 dl majsmjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 msk socker
  • 1/2 krm salt
  • 1/2 dl olja (ex. rapsolja alt. 50 g smält smör)
  • ca 2 dl mjölk (jag mätte inte upp mängden men det ska bli som en flytande gröt)
  • 2 ägg

Förvärm ugnen till ca 200 grader. Rör ihop de torra ingredienserna. Tillsätt först fettet och rör om och sedan mjölken, lite i taget. Rör ned äggen. Fördela i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i ca 15 min. (De ska bli lite lätt gyllene och inte vara klibbigt på provnålen.)

Vill man äta cornmuffins ”the american way”, brukar man dela på dem och äta dem med en smörklick tillsammans med t.ex. knaperstekt bacon, färska blåbär och färskpressad apelsinjuice…

