Eftersom medelhavsmat visat sig vara bra för de kognitiva funktionerna (minne, inlärningsförmåga, simultankapacitet osv.) tyckte jag att det kunde vara bra att börja laga en del gamla medelhavsfavoriter igen. Moussaka är en sådan. Efter några veckors för lite sömn har ju de kognitiva förmågorna blivit en aning lidande, så det kunde ju vara bra att kompensera lite 😉 …

Jag handlade det jag saknade hemma – några aubergine och köttfärs och tänkte att jag skulle laga moussaka nästa dag. Men det kom lite saker i mellan och när jag läste receptet insåg jag att det här var inte någon snabbmat direkt, så det fick vänta till dagen därpå… Det var några år sedan sist jag lagat moussaka, och jag hade glömt att det var lika omständigt som lasagne. Skära aubergine, laga köttfärssås, laga mjölksås och sedan göra en gratäng också…

När jag väl hittat en ledig dag och tills slut skulle sätta igång och laga moussakan, upptäckte jag att min kära hälft hade lagt köttfärsen i frysen. Sedan dök den ena saken upp efter den andra och när det var eftermiddag hade jag inte ens hunnit börja med receptet. Det fick bli lite annan snabbare mat både till lunch och middag  😦

Så till sist var jag ju ändå tvungen att ta vara på både aubergine och köttfärs – men jag hade fortfarande inte tid att laga den planerade rätten mellan luciatillställningar, vabande, skjutsande, tvätthögar och städning – så det bidde ingen moussaka. Istället gick det lite som i sagan om mäster skräddare. Fast det bidde i alla fall lite mer en ingenting 😉 … det bidde ett nytt recept istället – en moussakagryta… och den blev enkel och god 🙂 … trots att den blev tillagad i all hast mellan jobb i datorn, vabande och på språng till dagis luciafirande.

Moussakagryta (4 port)

Ingredienser:

  • 300-400g köttfärs
  • 2 auberginer
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 msk olja (gärna olivolja)
  • 1 burk krossade tomater
  • 2 msk tomatpure
  • 3/4 tsk salt
  • 1,5 krm svartpeppar
  • 2 krm malen kanel

Skala och hacka gul lök och vitlök. Skölj och skär auberginen i bitar (ca 2 cm stora). Hetta upp oljan i en gryta. Fräs gul lök, vitlök, aubergine och köttfärs tills det får lite färg. Tillsätt övriga ingredienser och låt ”småkoka” ca 30-40 min på låg värme  (tills det kokat ihop och auberginen smakar gott). Det gick utmärkt att låta grytan laga sig själv … lite omrörning då och då i förbifarten räckte bra … Servera gärna med ev. ris, sallad och bröd.

