Häromdagen hörde jag en del av radioprogrammet Plånboken i radion. Man ställde frågan ”Vad är det finaste du gett någon i julklapp?” De fick svar som ” – Halsdukar jag stickade till barnbarnen…”, ”- En upplevelse jag gav min bästa vän…”, ”- En kram…”

I en tidning såg jag rubriker som ”- Jag ger klappar med omtanke…”, ”- Dyra dåligt samvetepresenter är ute…” och detta tycker jag är glädjande för alla de som faktiskt inte har råd att köpa så mycket julklappar… 🙂  För visst kan det vara tufft just till jul att ha ont om pengar. Och även om man har råd att köpa dyra julklappar är det endå de man väljer med omsorg som blir mest uppskattade. För det är ju egentligen tanken som räknas… 😉

Ibland kan det vara svårt att veta vad man ska ge, men något som jag provade ett år när det var knapert var att koka egen kola och slå in den i fina packet. Det blev uppskattat. Så uppskattat att de som fått det ringde och frågade om receptet när kolan hade tagit slut…

Förra året kom julen av sig i vår familj, då det hände en del tråkiga saker. Så i år har jag och barnen tagit igen det hela. I år tjatade den lille enträget om att vi skulle klä granen redan till första advent. Så efter ett tag gav jag efter… ”after all, it´s Christmas”… I år har vi gjort eget julpynt, satt upp julgardiner i nästan alla fönster, ljusstakar, julstjärna, julkrubba, julkyrka…

Enkelt julpyssel att göra med barnen…apelsin, band och kryddnejlikor.

 Min 4 årige son önskade sig en trollstav i år och efter att ha letat i tre leksaksaffärer gav jag upp. Det fanns bara trollspön för feer med väldigt mycket glitter och trollerilådor för skolbarn som kostade 300:-. Den lille vägrar gå på kalas om det är prinsessor på inbjudningskortet, så hur mycket jag än är för jämställdhet inser jag att han aldrig skulle bli glad över ett glamouröst trollspö…och att köpa en hel trollerilåda som är för stora barn känns rätt onödigt.

Ja, jag tänkte lägga ned det hela och hitta på något annat. Men så slog det mig att det är nog ganska enkelt att göra en själv – och det var det… 🙂 Jag stannade förbi på byggmarknaden och bad dem såga till en rundstav efter måtten min son visat mig. Han höll noga ut sina händer och måttade både längden och tjockleken medan jag mätte. Träbiten målade jag med IKEA:s flytande barnfärger och till sist klarlackade jag den.

IKEAfärgerna färgade händerna, även när färgen torkat. De var nog mest tänkta till pappersteckningar. Men lite lack löste det problemet. Just den här julklappen blev ingen vanlig julklapp. Det blev en liten present i förtid, till Nicholas den 6:e december. Och sonen var mycket nöjd! Det enda han var lite konfunderad över, var att den inte var i plast och inte hade vita plastploppar som stack ut. Men efter lite funderande sa han – ”Det är ju så här riktiga trollstavar ser ut, så den här är bättre än de där andra…”

En trollstav att trolla fram julklappar med?

 Idag fick jag dessutom hjälp av stålmannen att göra pepperkaksdeg. Man får ju vara ganska stark när man knådar sådan deg, så vad passade bättre än en liten stålman i blå och röda trikåer? I morgon, när degen fått vila ska vi baka pepparkakor – och får stålmannen bestämma blir det nog ett pepparkakshus också. Och i år ska jag inte bränna mig på det smälta sockret, som jag gjorde förra året…  😦

 Och så var det receptet på den uppskattade kolan… här är en förenklad version av Vår kokboks recept. Vår kokbok är för övrigt något jag kan rekommendera att ge som julklapp till alla som inte har en grundkokbok…

Kola (ca 60 st)

Ingredienser:

  • 3 dl vispgrädde
  • 3 dl socker
  • 1 dl sirap
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk ättiksprit (12 %)
  • 1 msk smör

Smörj en form (ex. en vanlig ugnsfast glasform) med olja i botten. Rör ihop allt utom ättisksprit och smör i en tjockbottnad kastrull. Koka kraftigt utan lock tills massan uppnått 120 grader. I en vid gryta ca 12-15 min, i en liten ca 30 min. Rör då och då. Gör kulprovet för att se om det är klart (Kulprov: Tag en klick (ca en tesked) och doppa det i ett glas kallt vatten. Om ”klicken” kan rullas ihop till en ”kula” är kolan klar.) Tillsätt ättikspriten mot slutet av kokningen (förhindrar att det sockrar sig). Tillsätt smöret. Häll upp i ex. en smord form. Låt svalna något, men skär upp den kolan i bitar innan den hunnit stelna helt. Lägg gärna kolabitarna i plastfolie alt. smörpapper. Förvara svalt. 

Om kolan ska ges bort i present kan den läggas i väl diskade glasburkar eller fina askar. Dekorera gärna fint på utsidan. Fina ettiketter och en gullig presenttag gör det till en fin julklapp.

För dagens barn tycker jag att det är viktigt att lära sig att man inte bara får saker. Utan att det är roligt att ge också…och att man kan göra saker själv. Att allt inte behöver köpas, och att det de har gjort själva och ger till sina släktingar är bland de mest uppskattade presenterna! Därför brukar jag inte köpa födelsedagskort utan låter barnen rita dem själva. De brukar få vara med och koka kola och att slå in den. Barnen brukar få lämna fram sina gåvor till den som ska få det. Och mina barn blir så glada när de flera år senare ser något de själva gjort hemma hos någon de bryr sig om. Och själv blir jag rörd över att se den där lilla saken, kanske lite ojämnt målad eller ojämn i formen, som faktiskt finns kvar och står framme som prydnad, hemma hos dem som betyder så mycket för mina barn ….

 I år är det inne med personliga julklappar… fast jag hoppas att det blir en bestående trend… 😉 , för ärligt talat hur roligt är det egentligen att få opersonliga saker som man nog varken behöver eller vill ha?

