Vill man handla billigt nu, är det julmaten man ska titta efter. Efter en sväng på stormarknaden idag, insåg jag att jag fallit för alla billiga priser…

Normalt sett brukar jag inte handla oplanerad mat eftersom det ofta blir dyrare än man tänkt. Men idag handlade jag två jättetunga kassar som jag knappt orkade bära för 300:-. Det blev mest proteinrik mat, och den brukar gå bra att frysa. Så för en gång skull känner jag mig helt nöjd med att vara lite impulsiv.

Förr tyckte jag att julmat bara gick att äta på julen, men ett år när vi behövde dryga ut kassan handlade vi julskinka, lutfisk, julkorv och lax mm i januari till ett mycket bra pris. Jag testade sedan att göra grytbitar av julskinkan. Och det gick utmärkt att använda till det… lutfisk passar till fiskpudding osv.

Julmat som råvara i januari kräver lite fantasi och nytänkande, men det går att använda mycket precis som vanligt. Och det är ju inte fel på maten, bara för att det bara är en veckas hållbarhet kvar. Julkorv går att använda som köttkorv till rotmos. Prinskorv kräver inte någon fantasi … 😉 , sylta är bra snabbmat när det kör ihop sig. Även kycklingen är billig nu…

Så här hemma blev det julkorv med råstekt potatis och ”gräddspenat”…

