Trendspaning 2012. Det är kul att läsa vad olika trendorakel tror om vår närmsta framtid… personligen tror jag inte att de har några kristallkulor att spana i, men kanske en välutvecklad intuition…

För egen del brukar jag ägna mig åt lite kvalificerade gissningar som förstås bygger på min intuition… och sedan är det lite kul att se allteftersom om jag gissade rätt… och det händer ju att gör jag det ibland 😉 … Jag brukar nämligen utgå från mig själv, vad är jag innerligt trött på… vad längtar jag efter… vad hörs i mediebruset … vilka nyheter har jag snappat upp osv.

Det verkar hur som helst vara oro i luften – alla vill ha sitt lilla ombonade bo att krypa in i – med all rätt. Det är en ganska otrygg värld vi lever i just nu. Om det beror på mediebevakningen eller att omvärlden faktiskt är otryggare kanske är svårare att sia om. Ekonomisk kris, revolutioner, kriser, ja det verkar vara förändringar på gång. Och när det blir instabilt känns det otryggt. Men om man ser det i ett längre perspektiv har nog världen alltid sett ut så här, i cykler. Så egentligen är nog inte världen otryggare nu än förut.

Däremot tycker jag att samhällsklimatet här hemma i Sverige har hårdnat. Det är mer de vassa armbågarna som gäller. Lite som i USA, där de sociala skyddsnäten varit betydligt sämre än här. Men vi kanske är på väg dit om ingenting görs åt luckorna i det nuvarnade systemet. Ökad kriminalitet brukar ju följa hopplösa livsvilkor, och när man hör nyheterna från södra Sverige, är jag glad att jag inte bor i Malmö…

Den som ligger i rännstenen kan man gott trampa på, eller välja att inte se… Det är stora krav på dem som befinner sig innanför, och ställer man inte upp på dagens arbetsvillkor – ja, då finns det en kö av mer än villiga arbetstagare som kan ta din plats… Det är inte så konstigt om de som ändå har det ganska bra känner en viss stress och när en rädsla att inte hålla måttet. Att inte orka och ramla ut. De som redan hamnat utanför kan bara titta på och inte göra så mycket åt sin situation. Eller…?

Jag tror att saker är på gång att ändras. Att arbetsgivarna inser att det är svårt att lära upp ny personal när den gamla redan slutat eller kanske gått in i väggen.  Att utsliten personal inte presterar så bra. Att slimmade organisationer är sårbara… att det krävs ganska lite för att saker ska gå på tok när det inte finns några marginaler. Och det kostar mer att reparera stora skador än att jobba med förebyggande underhåll…

Utslitna människor och människor som står utanför kostar statskassan mer i ”det långa loppet”, än vad det kostar att omskola dem så att arbetsgivarna får nytta av dem… och det kanske rent av är lönsamt att ha några extra anställda att lära upp innan det händer något. Eller som kan ge företaget nya infallsvinklar, nya idéer och ny livskraft. Nej, personal är inte gratis, men utan tillräckligt med personal fungerar inte företagen bra i längden…kortsiktiga lösningar blir ofta dyra i längden… ungefär detsamma som att billig näringsfattig mat kan ge näringsbrist efter ett tag…

I det här perspektivet tror jag att det kommer förändringar. Till det bättre.

När det gäller maten tror jag att den kommer att följa den trygga och rustika inredningstrenden som finns just nu. Hemtrevligt, naturnära, lite ”ruff”. Trärent. Framför mig ser jag lite grovt hembakt bröd, hemodlade grönsaker, (balkongodlingarna fortsätter att frodas 😉 …), rotfrukter, långkok, böngrytor som kompletteras med lite vildsvinskött. Rustikt, enkelt och tryggt.  Inredningstrenden kompletteras med fina träskålar/korgar med hasselnötter och äpplen…

Men sedan då, när förändringen kommer? När alla de som står utanför vägrar stå och titta på längre, vad händer då? Tja, kanske blir det en ny salladsbar i gathörnet? Med härliga färska grönsaker. Nyttig snabbmat. Eller en rawfoodrestaurang. Det verkar vara nästa stora trend som kommer nu… back to basic… naturligt. En mottrend tror jag kommer att vara att det blir extra festligt vid högtidliga tillfällen. Att det blir enkel nyttig mat till vardags, och att man tar ut svängarna och äter exklusivt när det väl är fest… att man kan unna sig exklusiva ingredienser vid speciella tillfällen.

Jag tror att det kommer att bli allt fler kollektiva lösningar i form av resursutnyttjande. Leksaksbibliotek, sycaféer (där man kan få hjälp att lära sig att laga sina kläder), mer bilpooler, mer optimering av användandet av de resurser som finns…

Och efter alla nyårslöften om dieter och bättre leverne är min förhoppning att fler ska unna sig att njuta av små portioner av mycket god mat, goda chokladpraliner, och goda efterrätter. Jag tror att det är en bättre väg till hälsa och viktminskning. Om man först tvingar sig att laga den mat man längtar efter, smakar den så mycket bättre. Om man verkligen känner efter vad den smakar, slutar man automatiskt att äta allt som inte är gott. Personligen tycker jag att näringstät fräsch mat smakar mycket godare än skräpmat… Om man tillåter sig att unna sig lite av det goda mår man så mycket bättre. Gräset är ju alltid grönare på andra sidan och får man äta lite av det med gott samvete, överäter man inte på samma sätt… En rask 30 minuters promenad tar hand om resten… 😉

Jag önskar alla ett Gott nytt år och en god och smakrik fortsättning… och en förhoppning om ett lite varmare Sverige – för alla 🙂 …  fast inte ur klimatsynpunkt förstås 😉

