Lördag. Lördagsfrukost…

I dag blev det plättar, bacon, äppelmos, hallon/blåbärssmothie och färskpessad apelsinjuice…

Mitt förhållande till bacon är kluvet – men man står sig på det ganska länge, det sätter piff på frukosten, det innehåller järn och proteiner, äter man det bara ibland känns det helt ok… Nackdelen är att det är rökt och stekt. Det dryper av fett…

Barnen hade vissa åsikter om frukosten, en ville bara ha plättar och äppelmos (fast han brukar äta allt det andra med god aptit), den andre började med att klaga innan han ens hunnit smaka på plättarna… han misstänkte att det inte var helt vanliga vetemjölsplättar – och det var det inte heller… 🙂

Men jag bad honom smaka på plättarna innan han sa något mer, var de inte goda? Jo, det tyckte båda barnen… men sa sonen – när jag sa att jag ville ha plättar menade jag vanliga plättar och då blir jag besviken när jag inte får vanliga plättar… och den kritiken kan jag ju förstå. När man ser fram emot något blir man ju besviken när man får något helt annat…

Men jag förklarade att vi hade startat dagen tidigt med rostat bröd och marmelad och skulle de få lördagsgodis kunde de ju inte gärna bara fortsätta i samma anda… och eftersom de endå tyckte att plättarna var goda, borde det inte vara alltför hemskt att äta dem … och det var det inte heller 😉

Plättar tycker  jag är en ganska tacksam helgfrukost – man kan blanda i lite vad man vill… och det gjorde jag…

Dagens frukostplättar (ca 4 port)

Ingredienser:

  • 1 dl havregryn
  • 1/2 dl fullkornsrågmjöl
  • 1 dl vetemjöl (kan bytas mot dinkelmjöl)
  • 1 msk malda nypon
  • 2-3 msk olivolja
  • mjölk (missade att mäta upp, men det ska bli aningen grötigare än vanlig pannkakssmet, gissar på ca 4-5 dl mjölk)
  • 2 ägg
  • smör till stekning

Rör samman de torra ingredienserna. Tillsätt mjölken, vispa ned lite i taget. Tillsätt oljan och äggen och vispa.  Hetta upp en plättlagg (eller stekpanna och stek isåfall ca 3 åt gången), fördela smöret. När det fått rätt färg (ljust  och bubblande – ej brunt) hälls smeten i. Vändstek när de börjar stelna och fått färg. Servera gärna med stekt bacon och äppelmos.

Dagens plättfrukost

