Chokladmuffins…mm… Min yngste son har tjatat ganska länge nu om att vi skulle baka sådana. Det är inte så där supernyttigt, så jag har inte direkt kastat mig över uppgiften 😉 … Men idag hade min son feber och vi skulle göra någonting tillsamman här hemma. Jag frågade vad han ville göra…och som man frågar får man svar 🙂 .

Tja, när barnen är sjuka tycker jag att det är viktigare att de äter och dricker någonting alls, än att hålla på principer om nyttig mat osv. Så nu har vi bakat chokladmuffins!

Jag passade på att prova vår nya varmluftsugn och när man provar något nytt är det inte helt säkert att resultatet blir som förväntat. Det kan bli riktigt intressant – eller helt katastrofalt. Det katastrofala idag – enligt min 4:a åring – var när jag insåg att jag tappat bort mig i receptet.

Min son hade övergett muffinsbaket för att gå igenom kökslådorna och passade på att ställa tusen frågor: – Mamma, vad är det här? – Vad ska man ha den här till? – Varför har vi sådant här metallpapper? – Vilken kartong ska de här plastpåsarna ligga i? Sa sonen och vecklade ut hela rullen med plastpåsar…

Ja, jag var inte särskilt fokuserad på receptet. Muffins har jag bakat så många gånger förut att jag inte var så noga när jag läste receptet. Plötsligt insåg jag att jag hade blandat i hälften av sockret i mjölet – istället för att vispa sockret med äggen. Har för mig att poängen är att den nedvispade luften ska bli kvar i äggblandning och på så vis ge ett luftigare bakverk. Men när man bakar till sig själv och barnen är det egentligen inte så noga, i allfall inte så länge det smakar gott och inte är bränt… Men min son blev bestört när jag upptäckte mitt misstag och jag råkade utbrista – Ojdååå! Han sa indignerat att nu fick vi göra om alltihop…

Nu vet jag ju att saker ofta smakar bra även om allt inte sker efter ”konstens alla regler”, så jag räddade situationen med att säga att jag inte haft i mer än hälften av sockret och om vi vispade resten med äggen skulle det bli jättebra i alla fall…och det blev det ju :)… ja, vill säga, det blev gott men aningens platta och ihopsjunkna muffinsar… jag misstänker att jag glömde att kolla om ugnen hade kommit upp i temperatur, innan jag satte in muffinsplåten i ugnen… De fick nämligen baka dubbelt så länge som i receptet innan de var någorlunda klara…

Strax innan vi var klara med muffinssmeten kom äldste sonen och hans pappa hem från sporthallen och sonen var JÄTTEHUNGRIG….och då blev det för mycket för min simultankapacitet … Den ene pratade mat, den andre pratade kökssaker och började göra egna kreativa saker med chokladsmeten som skulle ner i muffinsformarna, utan att hamna överallt utanför. Katten tjatade plötsligt om fisk, trots att det fanns torrfoder i hennes skål. Barnens far hade plötsligt kommit på att han måste skynda sig till  innebandyn som han glömt bort… Det var lite kaotiskt… 🙂

Så det blev inte de finaste muffinsen jag bakat 🙂 – men vad gör det ;)? De blev goda och inte brända… nyttiga? Nej, inte särskilt. Men ibland måste man få unna sig lite av livets goda… 🙂 De här muffinsarna var mycket söta men med kraftig chokladsmak. Äldste sonen tyckte att de smakade kladdkaka… och det är han mycket förtjust i …. 😉 

Mindre vackra men goda muffins...

Här är receptet, det är hämtat ur den klassiska kakboken, Sju sorters kakor (ICA bokförlag 2005):

Chokladmuffins (ca 15 st)

Ingredienser:

  • 100g smör (använde Bregott eftersom smöret var slut…)
  • 2 ägg
  • 2,5 dl socker (kommer minska sockermängden nästa gång då det var i sötaste laget)
  • 1 1/2 tsk vaniljsocker
  • 1 krm salt (kan utelämnas)
  • 4 msk kakao
  • 2 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk bakpulver

Förvärm ugnen. Vanlig ugn 200 grader, varmluftsugn 175 grader. Ställ muffinsformar på en plåt, eller använd muffinsplåt. (Jag använde en muffinsplåt med 12 formar och det blev lagom.) Smält fettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Blanda övriga ingredienser för sig och blanda rör (vispa ej) ned i socker/äggblandningen. Rör ned fettet. Fördela smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.

