En liten god sallad...

 Vissa dagar hinner jag inte laga mat. Idag var en sådan dag… och mitt dåliga samvete har hängt över mig hela dagen…

Men sedan började jag tänka efter, blev det så illa egentligen? Nej, faktiskt har jag nog ätit förvånansvärt hälsosamt, trots allt…

Dagen började inte så bra. Det är lite stressigt just nu och sömnen har fått stryka på foten och även matlagningen… Så det blev kaffe och mjölk till frukost… men framåt niotiden hann jag med en tallrik rågflingegröt – lagad i mikron direkt i tallriken på 3 min –  med lingonsylt och mjölk. Och ett kokt ägg. Jag passade på att koka 3 stycken när jag ändå höll på. Så till lunch blev det också ett kokt ägg. Mer hann jag inte fixa…förutom lite mer kaffe förstås…

Framåt eftermiddagen började jag få ångest över min dåliga ”mathållning” och åt en morot, ett glas äppeljuice med bifido och en liten tallrik yoghurt med lite wookade pumpafrön, sesamfrön, rågflingor och  havregryn och sedan strödde jag över rejält med nyponpulver.

När jag hämtat barnen och den lille hade somnat i bilen på vägen hem, unnade jag mig att ta en tupplur. Den gjorde susen. Men jag var fortfarande för trött för att laga mat… så det blev ännu ett kokt ägg. Och så hittade jag lite inlagd sill och till sist blev det en snabbkomponerad salladstallrik av det som fanns kvar i kylen. Sallad, gurka, tomat, olivolja, äppelcidervinäger, flingsalt, grovmalen peppar och toppat med lite smetana (tror att det har blivit en ny favorit 😉 ), smulad timjan och lite av min wookade pumpafröblandning… Tja, det kunde i alla fall ha varit värre… 😉 … en kopp grönt te fick avsluta det hela – jag behöver varva ned efter allt kaffe …

Som tur var har alla andra ätit bra borta idag – och då behöver jag i alla fall inte ha dåligt samvete för att jag inte orkar laga mat åt någon annan…. och dåligt samvete är ju något allt för många lider av. Och det är nog mer skadligt än vad jag åt idag 😉 … 

Vi brukar ofta ha fredagsmys eller lördagsmys men på sista tiden har barnen tappat intresset. Därför har jag inte dåligt samvete för att det inte blir något mys idag. Nej, den äldste kom hem sent från en kompis önskade sig rågmjölsgröt till kvällsmat… så jag slipper nog undan matlagningen helt och hållet idag. Och då kanske jag har ork och göra något mer storslaget i morgon istället… 😉

