Bacon passar bra till brysselkål

Det är säsong för brysselkål nu, och den är rik på bl.a. C-vitamin och folat. Brysselkål innehåller även kalium, kalcium, karotin (förstadium till A-vitamin), järn och B6. Nyligen läste jag även att antioxidanterna i brysselkål är bra för synen också…

Bacon passar smakmässigt bra i hop med brysselkål. C-vitamin är bra för järnupptaget och bacon innehåller både järn och den s.k. köttfaktorn som ska hjälpa till att ta upp järn. Bacon kanske inte är supernyttigt men det ger brysselkålen en väldigt god smak… 🙂 och det positiva är att om man äter kalium (vilket brysselkålen innehåller) kan man att äta mer natrium (vanligt koksalt som bacon innehåller). 

Den enda nackdelen med brysselkål tycker jag är att barnen inte tycker om det. Fast det gjorde inte jag heller, när jag var liten. Men nu tycker jag att det är jättegott. Så även om inte brysselkål blir huvudrätten här hemma, tycker jag att den är ett bra komplement som vi vuxna uppskattar desto mer… och det som finns på bordet vänjer sig ofta barn vid efter ett tag…

Brysselkål med bacon (2-4 port.)

Ingredienser:

  • 500 g brysselkål
  • ca 1 l vatten
  • 2 krm salt
  • bacon

Koka upp ca 1 liter vatten (gärna i en vattenkokare). Lägg sköljd brysselkål i kokande vatten, salta och låt småkoka under lock i ca 10 min (känn om de är mjuka). Dela ett baconpaket i mindre bitar (jag brukar klippa paketen på tvären i fem lika stora bitar, så slipper man kladda ned både sig själv och skärbrädan…) och bryn det medan brysselkålen kokar. (Bacon är både fett och salt, och därför tycker inte jag att man behöver vare sig extra fett eller salt när man lagar bacon… ). När brysselkålen är klar, häll av vattnet och blanda ner kålen i baconpannan. Bryn några minuter under omrörning på svag värme. Vill man ge brysselkålen extra baconsmak kan man dela dem på mitten innan de blandas med baconet. Rätten går bra att äta som huvudrätt men passar även bra som en rätt att dryga ut en måltid med.

