Lax var förr den ” fattiges” vardagsmat. Det är inte lika billigt längre, men det går ofta att hitta lax på extrapris och den passar både som fest- och vardagsmat. En smidig rätt som ger många möjligheter är inkokt lax. Den kan ätas både varm och kall. En mindre mängd rester kan användas i sallad, som pålägg och även till laxpudding. Lax innehåller viktiga näringsämnen som ex. D-vitamin, omega 3 och proteiner.

Inkokt lax (ca 6-8 port.)

Ingredienser:

  • 1 laxsida alt. lax i bitar (ca 1 kg lax)
  • ca 1 l vatten
  • 4-5 vitpepparkorn
  • 3-4 kryddpepparkorn
  • 1 lagerblad
  • 1 msk salt
  • ev. 1 skivad gul lök
  • dillstjälkar (stjälkarna från en knippa är lagom)
  • dillkvistar och citron till garnering

Koka vatten, pepparkorn, lagerblad, salt, dillstjälkar och ev. lök i en kastrull i ca 10 min. Skölj fisken med kallt vatten och lägg den i en låg vid gryta (en fiskgryta ger bäst resultat, men även traktörpanna eller gryta med stor botten fungerar). Koka ev. upp ytterligare vatten (smidigt i ex. vattenkokare). Häll spadet, inklusive kryddor mm, över fisken. Vattnet ska knappt täcka fisken. Är det för lite, tillsätt mer uppkokat vatten och salt. 1 msk per liter vatten. (Man kan även koka en större mängd spad med större mängd kryddor). Sjud fisken i ca 15- 20 min och låt fisken svalna i spadet (Det är viktigt att det inte kokar utan bara småbubblar, då fisken annars blir torr och kompakt, lagar man mindre bitar fisk kortas koktiden). Vill man äta laxen varm är den klar efter ca 5-10 minuters ”svalning”.

Lägg upp fisken på ett fat och häll över några matskedar spad. Garnera med skivade citroner och dillkvistar. Servera med kokt potatis, grönsaker och sås. Ex. hollandaisesås, örtagårdssås, gräddfilssås eller smaksatt matlagningsyoghurt (ex. dill, salt och peppar).

Annonser