Det verkar hända saker på kostfronten i år… I januari kom barnen hem från skola och dagis och den lille sa att de fått så äcklig fisk i skolan. -” Det var strömming…”, sa den äldste. Mina barn brukar tycka om fisk både i skolan/dagis och hemma, men om de fick strömming kan jag förstå att det blev problem. Det är ganska mycket ben i den sortens fisk…

Jag blev ganska förvånad över att man nu serverar strömming till barnen. På livsmedelverkets hemsida står det fortfarande att man inte bör servera det mer än några få gånger per år till barn. Och skolan/dagis kan ju inte veta hur ofta olika barn får strömming hemma… Eftersom saker ibland kan ändras, kollade jag med naturskyddsföreningens hemsida och där fanns faktisk strömming med som ok fisk. Jaha, tänkte jag, dioxinhalten har nog sjunkit och livsmedelsverket har kanske inte hunnit uppdatera sin sida? Just strömming är något som jag har dåliga barndomsminnen av och vi lär inte servera det hemma, så jag lät saken bero. Men idag när jag tittade på naturskyddsföreningens fisklista var strömming borttaget som rekommenderad fisk…och när jag sökte på strömming hittade jag bara en gammal (maj 2011) artikel om att strömming inte var bra pga dioxinhalten…lite förvirrande.

I går berättade äldste sonen att kostenheten hade varit på skolan och informerat om att vi äter för mycket griskött och kyckling i Sverige, och att vi istället bör äta mer nötkött då det var bättre för miljön… -”Nej, så är det inte”, sa jag, och fick medhåll från barnens far. -”Kor är ju kända för att ge för höga metanutsläpp och i det sammanhanget ska gris och kyckling vara bättre, åtminstone vad jag känner till.”  -”Men de visade en bild som visade att kor var bäst”, sa sonen. -”Du missuppfattade inte det hela och råkade vända på skalan?”… försökte jag. Men nej, sonen stod på sig. Därför kollade jag upp det hela på naturskyddsföreningens hemsida och där fanns en förklaring i form av att grisar och hönor/kycklingar utfodras med importerat sojabaserat foder, vilket produceras på ett för miljön ogynnsamt sätt. Men när jag letade på olika siter som handlar om klimatvänlig mat står det fortfarande att gris och kyckling är att föredra framför nötkreatur, då framställningen av nötkött inte är lika effektiv.

Tja, jag har inte orkat nysta ordentligt i detta. Men en sak som verkar helt klar är att djur som får äta sin naturliga mat, närproducerad sådan, nog är det bästa både för klimatet, miljön och hälsan… och om vi minskar vår konsumtion av förädlad mat  (dvs kött i alla dess former), så ger det mindre klimatpåverkan oavsett vad vi väljer. Eftersom ingenting längre verkar enkelt eller solklart beträffande vilken mat man ska välja, skulle man ju kunna önska att det blev en bättre debatt, uppdaterad information och kanske ett ökat samarbete mellan alla dessa som ger oss den information vi konsumenter använder för att kunna göra ett aktivt bra val…

