Önskemat. Hela den här helgen har vi lagat barnens önskemat…

Efter att ha haft en period när jag varit innerligt trött på att laga andras favoritmat, förföll jag till att laga mina egna favoriträtter… Men den minste har ätit lite dåligt på sistone så ibland måste man ju förstås laga barnens favoriter, även om det är för sjuttielfte gången… och lagar man nu den yngstes favoritmat, måste man ju även för rättvisans skull laga det den äldste vill ha…

Så i helgen blev det den yngstes favoritmat: kokt kyckling, ris, majs och currysås. Och den äldste ville ha spenat med grädde och ketchup till detta. Idag blev det bådas favoritmat, köttfärssås (det fanns kvar i frysen) med fullkornspasta – och ketchup. Till det ville den yngste ha (gårdagens överblivna) majs och den äldste spenat med grädde… spenat brukar jag inte få något över, så det blev till att laga det igen…

Efter en dag ute var den äldste hungrig och efter min löparrunda fick det bli snabbmat. Tja önskematen blev vita bönor i tomatsås, stekta ägg, inlagda rödbetor och ketchup. Vilken grönsak kunde han då tänkas önska sig? -”Spenat med grädde,” löd svaret… tja det är ju både nyttigt och billigt med spenat – så han fick som han ville… (Receptet med sonens favoritspenat hittas under kycklingreceptet 20/4 2011…)

Den äldste har även önskat sig rotmos och falukorv och den lille vill ha fläsk. Så det blir nog sidfläsk och rotmos i morgon. Om jag får tag i någon kålrot förstås… för när jag handlade i går var det slut på kålrötter i båda affärerna jag besökte… Kanske är säsongen redan slut…eller annars har vi svenskar börjat äta mer kålrötter än vad affärerna räknat med… och det är ju positivt att kålrötter som är nyttigt, billigt och klimatsmart är populära. Men det är ju lite tråkigt för oss förstås… iallafall när man vill laga sina barns favoritmat…

