Idag har vi firat våffeldagen. Vårfrudagen. Jag gillar våra svenska traditioner, och detta blev en härlig dag att fira våren… 🙂 , sol, vårtecken och goda våfflor…

Det blev äggvåfflor på våffeldagen i år...

Traditionen att äta våfflor på våren har funnits länge. Ägg och mjölk var ju säsongsmat förr i tiden, så våfflor passar bra om man vill fira våren…

Eftersom det var så härligt vårväder i dag valde jag att ta en cykeltur innan våfflorna, och jag hittade  många vårtecken längs vägen… tussilago, blåsippor, porlande bäckar, nässelfjärilar…

Dags för årets första långtur på cykel...

Härlig vårdag...

Blåsippor

Tussilago

Porlande bäckar...

Härliga vyer...

Eftersom jag inte cyklat så mycket i år, blev det dock lite tyngre på slutet än jag tänkt. Mitt mål var att åka runt sjön, men det är nästan 4 mil runt den, och några genvägar finns inte… Men har man min envishet kommer man runt 😉 , jag har ju fått gott om långsamma muskelfibrer varför jag kämpade på. Men särskilt fort gick det inte 🙂 . Efter 3 mil avlöste uppförsbackarna varandra och benen började krampa. 

Det tog 3 timmar, 4 mil på 7-växlad cykel. (Jag ångrar lite att jag ersatte min 21-växlade cykel mot en mer lämpad till att skjutsa barn på (=med fotbroms), det var roligare och snabbare med fler växlar…) Hungrig och skakig i benen blev jag, men jag tog mig i alla fall cyklandes hem… och som tur var hade barnens pappa lagat ”Pappas godaste soppa” till barnen och sparat några portioner till mig. 🙂

Efter att ha återhämtat mig lite tog jag tag i dagens våffeldagsfirande. Den minste hjälpte mig att göra smeten och stod på en stol och såg storögt på när jag hällde i smeten och ångan svepte ut ur det heta våffeljärnet. Han hade lite svårt att vänta tills våfflorna hade kallnat, men förstod att det var farligt hett i våffeljärnet…

Vi åt traditionella våfflor med vispad grädde och jordgubbssylt. Just på våffeldagen vill jag gärna följa traditionerna. Fast våfflor är ju så gott att det passar vid fler tillfällen och då kan man ju passa på att improvisera med fullkornsmjöl och helt andra tillbehör.

Här är två väl beprövade våffelrecept som jag modifierat lite.

Äggvåfflor (ca 10 laggar)

Ingredienser:

  • 100 g smör (alt. 1 dl olja)
  • 4 dl vetemjöl (alt. fullkornsvetemjöl eller dinkel)
  • 1 tsk bakpulver
  • 5 dl mjölk (om mjölken inte räcker går det bra att dryga ut med vatten)
  • 2 ägg

Smält smöret och låt det svalna något (ska fortvarande vara flytande). Rör samman torra ingredienser och vispa ned hälften av mjölken. Vispa tills klumparna är borta. Vispa ned övriga ingredienser, smöret sist. Smörj våffeljärnet med smält smör (ofta finns det lite kvar i kastrullen som går att använda…). Hetta upp järnet och häll i lagom med smet (jag brukar använda en mindre soppslev och det blir lagom till en lagg). Servera gärna våfflorna med vispad grädde och sylt. Saknar man grädde kan man istället pudra över lite florsocker. Vill man ha det mer matigt är det gott med ex. lite hackad gul lök/ gräslök, gräddfil/creme fraiche och svart kaviar (om man har råd förstås – det är inte den billigaste ingrediensen 😉 )

Frasvåfflor (ca 8 laggar)

Ingredienser:

  • 100g smör (alt. 1 dl olja)
  • 3 dl vetemjöl (alt. fullkornsvetemjöl eller dinkel)
  • 1 tsk bakpulver
  • 4 dl mjölk (går att dryga ut med vatten)

Följ anvisningarna i receptet ovan.

